Alla inlägg under juli 2007

Av Vita Brevis - 26 juli 2007 18:36

Mitt morbida intresse för bruksanvisningar för mig ständigt ut på nya resor i fantasin. Jag undrar hur den hjärna fungerar som har skrivit den bruksanvisning, till en rakapparat från Philips, som jag hade som kvällslektyr igårkväll - jag hade alltså bruksanvisningen som kvällslektyr. Apparaten var vattentålig och efter ett långt stycke som handlade om hur man gick tillväga för att rengöra den så står det OBS! Använd inte för varmt vatten......du kan bränna dina händer. Vad säger man - det låter som en bruksanvisning för varmvattenkranar, tycker jag. En sådan skulle jag vilja skriva!

Av Vita Brevis - 26 juli 2007 18:02

Man kan ha mer eller mindre udda intressen. En del tycker att golf med all märklig terminologi är ett udda intresse och andra tycker att golf är meningen med livet....mina intressen, om man inte räknar med resor och böcker, är kommunslogans och bruksanvisningar (men bara de bruksanvisningar som man egentligen inte behöver). Den senaste veckan har jag åkt 250 mil upp genom norra Sverige och ner igen genom Dalarna och fascinerats över den extrema mängden lövsly efter vägarna och alla små kommuner som beskriver sig själv i smickrande ordalag i marknadsföringssyfte. Alla kommuner verkar ha en stadsfest och en infödd berömdhet som väntar på att dammas av och användas i pr-syfte. Att vilja visa upp och vara stolt över den egna kommunen är ju fint men ibland undrar jag över hur alla små kommuner kan tro att alla andra är så intresserad av deras berömdhet/monument/utsiktstorn osv. ....jag vill inte låta cynisk men ibland är det faktiskt inte så intressant med just det som  en liten kommun  vill lyfta fram i sin marknadsföring - ibland blir det faktiskt tramsigt och är man Stockholmare på besök i glesbygd så förväntas man göra vågen för minsta lilla Höga kusten-bro om man inte vill verka dryg. Problemet med Stockholmare är inte att de tror att de är märkvärdiga.....problemet är att de vet att de är märkvärdiga. De kommer från landets största stad, och huvudstad, och det finns liksom ingen konkurrens....ändå  mumlar folk om stöddiga 08-or.....

Strange - men utan den "provinsialattityden" hade jag ju inte fått mitt lystmäte av snurriga kommunslogans!

Av Vita Brevis - 26 juli 2007 11:38

Nu har jag semestrat i bl.a Boden och förstår fortfarande inte deras kommunslogan - Fördel Boden, det fanns inga speciella fördelar vad jag kunde se om man jämför med andra städer i samma storlek.

En fördel kan vara norrmännen som invaderar campingen varje sommar. En familj ha tydligen varit där varje sommar i 23 år och fått en gata uppkallad efter sig - på campingen alltså. 

Av Vita Brevis - 15 juli 2007 10:48

Satt på en balkong och pratade med vänner igår och vi kom in på ämnet dubbelgökar. Någon påstod att det fanns en riktig fågel som hette dubbelgök till viss munterhet från mitt håll. När jag googlade på ordet så fick jag upp humor, musik, snusk och golf ungefär så jag tror att jag har rätt i att det inte finns en fågel som heter dubbelgök. En sak som jag har funderat på är vad man säger när göken gal i norr. Söder - döder, väster - bäster och öser - tröster....så vad säger man om norrgök....den kanske aldrig gal i norr, fast det låter ju konstigt. Söder för en är väl norr för en annan, eller?

En kompis berättade att han haft en gökunge med brutna vingar på axeln en hel semester när han var barn. Han var på väg ut på hjortronmyren med sin pappa när de såg en gökunge som skulle göra sin premiärflygning och flög mellan två träd så vingarna bröts. Den sket på axeln hela semestern och sen sista dagen, när de skulle åka hem, så lättade den bara och flög iväg...så kan det gå.


Av Vita Brevis - 15 juli 2007 10:17

En fördel med Boden kan vara stationshuset..........

Av Vita Brevis - 15 juli 2007 10:02

Nu har vi bestämt oss, det blir inga avvikelser utan vi letar oss upp genom landet och hälsar på släkt och sedan söderut en annan väg. Osäkert vädret är inte en anledning att ändra på semesterplaner och skulle man jaga väder den här sommaren så skulle man få ligga i. Jag kanske får vara glad över att jag prickade in medelhavsvädret hemma den första semesterveckan. Idag hänger molnen tunga över stan som är rentvättad från timotejpollen, så skönt med regn för pollenallergiker.

Jag har roat mig med att slå upp olika kommuner längs vägen ungefär där vi tänker stanna och det är fantastiskt att alla tycker att just deras kommun är så unik. Ingen självdistans där inte, och det är väl kanske så det ska vara. Min favorit-kommunslogan är fortfarande "I Fagersta får du livstid", gillar den mycke bättre än alla som babblar  på om att det är nära till naturen med olka variationer. Fördel Boden, vet jag inte vad jag ska tycka om riktigt. Boden har väl inte så många fördelar längre när de blivit av med både sjukhus och militärer....så vad har de för fördelar egentligen?


Av Vita Brevis - 13 juli 2007 09:54

Ska man göra om sina semesterplaner efter vädret eller ska man köra den rutt man har föresatt sig, det är såna tankar som sysselsätter mig och älsklingen just nu.

Av Vita Brevis - 12 juli 2007 11:16

Michael Richter är galen - på ett bra sätt:

Havsmusen har en säregen inre uppbyggnad.

Havsmusen är säregen på många sätt, havsmusen är säregen även på andra sätt.

Alla vet varför stenbitshonan lägger rom.
Ingen vet heller vad stenbitshannen funderar på när han ser sig själv i spegeln.

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards