Alla inlägg under december 2007

Av Vita Brevis - 27 december 2007 17:45

Det här går ihop med min nästa spaning: Varför är kvinnor smartare än sina män i sit coms och i tecknade serier? Svensson Svensson, Simpsons, Family guy osv ända sen Familjen Flinta. Av vilken anledning skulle Susanne Reuter stå ut med Allan Svenssons korkade postis i verkligheten?  I alla de här serierna fungerar fruar som mammor med ett extra stort barn som aldrig flyttar hemifrån, men hur är det egentligen? Skulle det tyda på att kvinnor är smartare än män - men det är väl egentligen ganska korkat att välja en partner med IQ som en fiskmås, hur snäll han än är, eller? Vill man säga att kvinnor inte behöver intellektuell stimulans från sin partner?

Av Vita Brevis - 27 december 2007 17:39

Samma regissör har gjort Masjävlar som blev en sån "biosuccé". Jag tycker att Nina Frisk är mycket bättre. Masjävlar förstod jag inte alls. Jag har för mig att den beskrevs som en komedi men jag skrattade inte en enda gång. Den var bara sorglig och obehaglig och fördomsfull....Masjävlar beskrevs nästan som Norrlänningar brukar beskrivas - med hembränt och styrdans. Jag förstod inte slutet heller - blev hon ihop med den töntiga raggartypen på kyrkogården? Är det att komma tillbaka till sina rötter - att inse att man inte kan få något bättre än den töntigaste killen från hembyn hur framgångsrik man än är i storstaden?

 

Av Vita Brevis - 27 december 2007 17:16

 

Jo, jag såg ju filmen Nina Frisk igår och hade för mig att den inte fick sådär jättebra rescensioner när den kom. Jag har inte kollat upp det, och jag kan minnas fel. Jag läste i en kvällstidning idag - tre recsensenter listade årets bästa filmer - svenska och utländska. En kvinna och två män. Kvinnan hade Nina Frisk på sin lista över bästa svenska filmer i år, det hade inte de två andra. Det kan vara en tjej-film...även om jag ogillar epitetet. Vito älskar t.ex Såsom i himmelen som jag tycker är världens mest överskattade film - och kanske en tjejig film. Ofta tror jag att hur man uppfattar filmer beror på vilken sinnesstämning man är i just då. Jag var på bra humör och förväntansfull igår trots jättelång bussresa och jag hade inga förväntningar på filmen så det var en glad överraskning att den berörde. För tre år sedan var jag med en vän och tittade på en förhandsvisning av en film med Angelina Jolie som FBI-agent. Vi tyckte att den var himla bra och fattade ingenting nästa morgon när vi läste hur den blev sågad i tidning efter tidning.

Av Vita Brevis - 27 december 2007 10:14

Säg till om jag stör sa han när han steg in

så går jag med detsamma

Du bara inte stör sa jag

Du rubbar hela min existens

Välkommen

Eva Kilpi

Av Vita Brevis - 27 december 2007 10:11

Being good is just a matter of temperament in the end.
Iris Murdoch

Av Vita Brevis - 27 december 2007 08:14

Visste ni att det saknas en standard för Gustaf Adolf-bakelser, som säljs den 6 november. Man har fram tills nu i princip kunnat ta en mums-mums och klabba fast en chokladmedaljong med kungen i profil och kalla den för en Gustaf Adolf-bakelse. Nu har man dock tagit i med hårdhandskar och standardiserat bakelsen - ni kan läsa mer om den viktiga och spännande utvecklingen här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article174890.ab 

Av Vita Brevis - 27 december 2007 07:29

Lycklig hemma i storstan igen. Jag var rejält mör i kroppen och hungrig efter den oätliga pytten i Harmånger men fick en helt fantastisk middag här hemma. Det är konstigt hur jag närmar mig "hemmet" både när jag är på väg hit och när jag är på väg till Vita-staden. Jag tänker inte längre "snart framme" jag tänker "snart hemma".

Det var förresten rätt absurt att ha trådlöst internet på bussen men så trångt att man knappt kan röra sig - än mindre sitta och skriva blogg för vem som helst att tjuvkika på. Vi hade det tvielaktiga nöjet att titta på tre filmer under resan........eller den första, Elisabethtown, sov jag mig mer eller mindre igenom men jag såg att Susan Sarandon steppade på sin mans begravning och att en stor fågel började brinna. Filmen avslutades med att Orlando Bloom åkte runt och slängde askan av sin pappa på en massa ställen efter en road map som Clare Danes hade gjort. När Orlando åkte över Mississippi stod det i hans road map ungefär:här vilar Jeff Buckley.

Oj hoppsan tänkte Vita - här är det någonting som jag har missat, jag visste inte ens att han var död. Det enda jag vet om honom är väl egentligen att hans cover av Halleluja är den som Leonard Cohen tycker bäst om, men det skulle ju kunna vara så att Leonard sa det för att vara snäll, eftersom alla ju vet att Rufus Wainrights version är bäst.

Det var ju bara att fiska upp datorn och slå upp Wikipedia och läsa den ledsamma historien om när Jeff Buckley 31 år drunknade.

Den andra filmen hette The Prestige och var värdelös....så himla intressant är inte amerikansk 1800-tals trollerihisoria. Intrigen var hopplös, kvinnorna dog som flugor pga magikernas tanklöshet, och han som spelar Wolverine i X-man-filmerna var dum och fick dask på slutet.

Men den sista filmen var lite intressant - Nina Frisk. Jag skulle aldrig frivilligt ha sett en film om en flygvärdinna och helst inte med den filmaffischen som inte är speciellt säljande. Jag har för mig att den fick usla rescensioner också. Det här är en bra film . Den kan tyckas ytlig....Vita inte har mycket gemensamt med 30-åriga singlar i storstaden som reser världen runt hela tiden - men historien handlar egentligen om relationer och vad en mammas usla val får för konsekvenser. Oväntat bra.

Av Vita Brevis - 26 december 2007 06:38

Barfotabarn

Du har tappat ditt ord och din papperslapp,
du barfotabarn i livet.
Så sitter du åter på handlarns trapp
och gråter så övergivet.
Vad var det för ord - var det långt eller kort,
var det väl eller illa skrivet?
Tänk efter nu - förrn vi föser dig bort,
du barfotabarn i livet.

 

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards