Alla inlägg den 11 januari 2008

Av Vita Brevis - 11 januari 2008 21:57

När jag växte upp förundrades inte bara jag över hur duktiga Norrländska barn var i Sveriges geografi i jämförelse med Sörländska barn t.ex i "Vi i femman". Många Sörlänningar tycker att det är bakvänt att åka norrut på semestern och det är klart att det är ju uppförsbacke - men ändå. Det var lite märkligt att vi lärde oss att rabbla bäckar i Halland medan barn i Halland inte verkade lära sig ett enda dugg om älvar i Norrbotten..i sanning märkligt. När jag var barn åkte vi 70 mil söderut på semester till släkten i Jämtland. Som Norrbottningar tyckte vi syskon att Jämtland var väldigt konstigt. De pratade konstigt och alldeles för "glatt" och de kallade oss för "Norrlänningar" och "lappar". Det tyckte vi var en smula udda eftersom vi kom från industristaden med världens första shoppingcenter (med Betty Bjurströms slipsaffär) medan de inte hade speciellt mycket att skryta med. Ibland åkte vi till Småland för att hälsa på släkt i en ännu mindre stad där de pratade ännu skojsigare och där de tyckte att vi var ännu mer exotiska och vi förstod aldrig riktigt varför. Jag har korsat landet och bott på flera orter men jag har fortfarande en vit fläck på kartan - från Kristianstad och östkusten norrut mot Östergötland, den biten ska jag göra en vacker sommar. Förslag på resmål mottages tacksamt.

RS

Av Vita Brevis - 11 januari 2008 21:40


Fanns RS-virus när Vita hade småbarn? Lill-Vita är född 8 veckor för tidigt och förbjuden att träffa barn under 2 års ålder under sitt första år. Vita har inte förstått allvaret förän idag....har ingen erfarenhet av RS-virus men läste i en kvällstidning förra veckan om en för tidigt född pojke som dog av RS . Idag fick jag höra att kompisar till Lill-Vitas föräldrar suttit med sin dotter som är några veckor äldre än Lill-Vita, på Astrid Lingrens barnsjukhus inatt: RS-virus - så all kontakt med Lill-Vitafamiljen ligger på is tills vidare.

Det här är RS-virus: 

RS-virus, respiratory syncytial virus, orsakar epidemier över hela världen varje år, oftast under den kalla årstiden.

I Sverige infaller de för det mesta någon gång mellan november och mars.

Vuxna och äldre barn får oftast besvär som liknar en vanlig förkylning.

 Framförallt spädbarn och äldre kan få allvarliga besvär

Infektioner med RS-virus kan vara allvarliga. De barn som riskerar att få svårare infektioner är framför allt

  • friska spädbarn under två månaders ålder
  • barn som är födda mer än 5 veckor för tidigt upp till ett års ålder
  • barn som har nedsatt immunförsvar
  • spädbarn som har kronisk lungsjukdom
  • spädbarn med hjärtsjukdomar.

Av Vita Brevis - 11 januari 2008 21:18

Idag gick det plötsligt..jag kände mig tillräckligt frisk och pigg och fick träffa barnbarnet och njuta av "babyparfym" i flera timmar (tänk vad småbarn luktar gott i nacken). Lill-Vitas tänder spränger fram och hon är lite lätt smågrinig men hon blir mer och mer medveten och skrattar när hon är mätt och nöjd.

4 månader och 4.5 kg.....hon känns som en väldigt stor baby men jag inser ju att det finns en del nyfödda i samma viktklass. Jag märker iaf att det inte längre går att hålla henne som en nyföding, nu vill hon vara med och har åsikter om vad hon vill titta på. Lill-Vita hade somnat på mammas bröst och mamma behövde gå och pudra näsan. Lill-Vita hamnade på mormors bröst och lillungen stoppade bara näsan i dekolletaget och fortsatte att sova....så himla mysigt.....mormor somnade nästan också.

Av Vita Brevis - 11 januari 2008 10:14

Jag skulle helst också slippa höra människor använda ordet sardonisk när de menar lakonisk.

Av Vita Brevis - 11 januari 2008 09:52

Eftersom jag inte har en enda originell idé så stjäl jag från Biggans blogg. Saker jag helst inte vill se i mitt nästa liv, (det här är ett hopkok av allt möjligt som jag helst hade sluppit se) för att undvika en estetisk kollaps:


Dekorerade spisplattsskydd 

Stora dockor i zignenarklänningar som sitter i soffan

Virkade pannlappar med dockansikten - håller med Biggan, de är hemska

Svarta sammetskuddar med vasst fult tryck från olika turistmål

Badrum som har olika varianter av melerat kakel och klinker som skär sig.

Badrumsmattor som är formade efter toastolen 

Fler än två bord i vardagsrummet.

Solblekta tyg/plastblommor i amplar utomhus.

Fejkade Benjaminfikusar i offentlig miljö.

Fejkade orientaliska mattor i för starka färger.

Moderna kök med massor av kopparprylar hängande i taket som tror att det är ett bondkök. 

Extrem användning av Dalablått i högblank färg....i kök. 


Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards