Alla inlägg under januari 2008

Av Vita Brevis - 31 januari 2008 10:57

I miss you more than Michael Bay missed the mark,
When he made Pearl Harbor.
I miss you more then that movie missed the point,
And that’s an awful lot girl.
And now, now you've gone away,
And all I'm trying to say,
Is Pearl Harbor sucked and I miss you

I need you like Ben Affleck needs acting school,
He was terrible in that film.
I need you like Cuba Gooding needed a bigger part,
He's way better then Ben Affleck.
And now all I can think about is your smile,
And that shitty movie too,
Pearl Harbor sucked and I miss you

(Interlude)

Why does Michael Bay get to keep on making movies.
I guess Pearl Harbor sucked,
Just a little bit more then I miss you.

Av Vita Brevis - 30 januari 2008 18:26

Jag läste en blogg idag. En ung man beskrev Vita-bloggen som pretentiös skit. Det kan vara "my moment of truth" idag förutom njurbäckeninflammationen.

Jag använder tydligen pretto-ord och det händer att jag använder liten bokstav i början av en mening.

Jag ser det ju mer som att jag använder ord som jag tycker är roliga och tycker att det är pinsamt att hitta korrekturfel i mina texter.

Krya på dig Vita och lägg ner pretto-bloggen!

Av Vita Brevis - 30 januari 2008 17:12

Jag har fått en utmaning av Betti Spagetti om det speciella. Det speciella är förmodligen unikt för varje människa och den enda röda tråd jag kan se i min blogg är väl att jag försöker uttrycka - Världen enligt Vita. Men jag återkommer med det speciella så fort jag har sovit middag och tagit hand om njurarna.

Av Vita Brevis - 30 januari 2008 13:44

Jag har tidigare tagit upp de olika sätten att uttala Ensam i norr och i söder. Eensam och Ännsam. Min svärson har så roligt åt det där och sa häromdagen "Säger du Een två tre också?" -Ja, självklart vad skulle man annars säga?

En annan rolig grej som jag aldrig tidigare har reflekterat över är ordet "såld". Jag säger sååld och Vito säger sålld, han skrattar åt mitt uttal men jag reagerar inte på hans - skojsigt eller?

 

Av Vita Brevis - 30 januari 2008 10:10

Det är väl klart att det inte hjälper med rosenrot och omega 3 när man har en infektion i kroppen. Jag har gjort det igen - ringt närakuten om mina symptom och fått ett "KOM NU!" i örat.  Jag tycker att det verkar så bra med folk som har klara symptom istället för mina diffusa. Jag är inte säker på när jag ska ta mig själv på allvar...är snuva allvar?...eller ont i njurarna i 3-4 veckor? Jag skulle nog behöva en kroppscoach som kunde funka som tolk för vi missuppfattar varandra hela tiden. -Stackars dig sa syster, vad du måste ha haft ont. -Nej, inte farligt, man vänjer sig, men jag har varit irriterad över att jag har varit så trött och att jag inte har fått något gjort. -Du är ju konstig, sa min syster och hon har förmodligen rätt.

Så melankoli kan också vara baciller som rear runt i kroppen. 

Av Vita Brevis - 29 januari 2008 15:50

Gäller bara under de melankoliska perioder när du har bestämt dig för att läget inte tillåter att du bryter ihop, Jag menar - ibland måste man jobba och producera under en melankolisk period och ibland inte.

Ibland är orsaken fullmånen eller PMS och ibland är det själva livet eller den stora ledan. Men ingen kommer undan.


Prata med någon pålitlig  - men kanske inte med alla och inte alltid den som står närmast

Ät på bestämda tider

Drick bara kaffe om du är kaffesugen - inget tomdrickande

Lyssna på bra musik men inte den sorten som får dig att börjar gråta 

Bit ihop - men inte så att plomberna ryker

Bestäm dig för hur länge du måste hålla ihop och gör en utvärdering när du kommer dit - antingen bryter du ihop eller så har den helt magiskt gått över, melankolin.



Av Vita Brevis - 29 januari 2008 15:28

Jag är en inbiten korsordsmänniska och det finns vissa ord som man lär sig är oftare förekommande i vissa tidningar. DN och SvD är mina favoriter. Jalu betyder svartsjuk och det är väl kanske inte så vanligt förekommande i dagligt språk. I storstan har jag hört folk använda korsordsordet Jalu i betydelsen misstänksam och var tvungen att göra en sökning.

Det här hittade jag i Språket i Vetenskapsradion:

Ordet ’jalu’ har en lyssnare stött på i betydelsen ’misstänksam’.
-Detta ord brukar hamna i kategorin ’pigfranska’, dvs ett ord som på 16- eller 1700-talet kom in i de fina salongerna från franskan (jaloux) och sedan sipprade ut till tjänstefolket. Stavningen kan variera: schalu, schalo, jalu. Betydelsen var från början ’svartsjuk’, men betydelseglidningen ’misstänksam på’ är inte konstig.

Det framgår inte varför glidningen inte är konstig eller när glidningen har uppstått men intressant är det med pigfranska *s*. 

Av Vita Brevis - 29 januari 2008 14:03

Ibland tittar jag på Outsiders i femman - jag erkänner. Ibland läser jag bara TV-tablån - och passar. Om man har ett program som heter Outsiders så borde man väl iaf anstränga sig för att skapa en förståelse för människors udda behov, eller? Inte snaska i exhibinitionistiska människors behov av sina 15 minuter i rampljuset - eller har jag fel?

Igår handlade programmet om ponny-flickor. Ett par Han 42 och hon 20, åkte till Paul i Texas för ponyplay-träning. TV 5-rösten sa:"Paul har tränat ponnyflickor i 23 år". Jag orkade inte titta och inte var det speciellt spännande heller. Hur mycket förståelse skapar Outsiders egentligen?

Min fråga är ungefär - exploaterar femman sina outsiders?

Här hittar man kommentarer som kommit in till femmans hemsida efter programmet.


Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards