Alla inlägg den 19 februari 2008

Av Vita Brevis - 19 februari 2008 21:40

Nearly everything you read signed "from God" is just somebody putting their words in My mouth.

God

Av Vita Brevis - 19 februari 2008 09:57

Lill-Vitas föräldrar håller på med ett släktträd till Lill-Vita (barnbarnet alltså). På nätet finns en massa olka träd att välja mellan men de flesta är utformade för människor som har levt i kärnfamiljer i flera generationer. Nu har de hittat ett som funkar även för sådana som har växt upp i styvfamiljer. Det här kan ju inte vara ett nytt problem även om folk förr gifte om sig och fick en ny ung-kull för att de hade blivit änkor eller änklingar och kanske inte pga skilsmässa. Det är ganska fascinerande att på ren nyfikenhet, pga att jag lyssnade på historier under min barndom vet vad min farfar och farmors och mormor och morfars föräldrar hette plus flicknamn och var de är födda och ungefär när. Farmorsfar föddes på 1850-talet. Jag har väl antagligen lagrat datan "på hårddisken" för Lill-Vitas skull.... "Något att berätta för barnbarnen om".

Av Vita Brevis - 19 februari 2008 09:38

Jag pratade i telefonen en stor del av måndagskvällen och en bit in på natten chattade jag med en gammal vän och ändå vaknade jag klockan 2. somnade om på morgonsidan och 8.30 blev jag väckt av sonen med "latte på säng". Han var sällskapssjuk och ville prata om sin idol Hunter S Thompson. Liksom många unga män kan han hålla ordning på en ansenlig mängd fakta men inte ha en susning om var hans jeans är. Jag vet inte heller var hans jeans är nuförtiden - jag har stängt av min mamma-radar som alltid var på förut. Då gick jag genom världen och scannade av alla ytor på ett undermedvetet sätt och visste därör alltid var saker fanns. Det här vande jag förstås min familj med så borttappade saker blev "någon annans problem" alltså mitt. Jag är glad att jag slipper hålla reda på någon annans problem nu, det är inte så kul men jag tror att det är ett val faktiskt......eller i mitt liv var det ett val iaf. Jag är lillasyster och var inte van vid att hålla reda på någon annans problem innan jag blev mamma - visste  knappt hur man gjorde så nog var det ett val.


Jag var hjärtecoach till storsonen igår. Vitas hjärtekurs, vi är inne på steg 2-kursen. Baskursen är i princip älska som om du aldrig blivit sviken och dansa som om ingen tittade på. 

Steg 2 handlar om att i nya relationer inte gå framåt när partnern tar ett steg tillbaka. På samma sätt - om man själv tar ett steg tillbaka och den andre går framåt så måste man sätta gränser och fundera över om det är en viktig bekantskap som inte respekterar ens egna gränser.

Lyssna på vad som sägs och lägg inte en betydelse i det du hör därför att det du får höra inte är vad du hade förväntat dig.

Sån är Vitas lag. 

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards