Alla inlägg den 28 februari 2008

Av Vita Brevis - 28 februari 2008 18:00

Sting får inte sin bild i Vita-bloggen men det få Tony Bennet - sån är Vitas lag!

 

Av Vita Brevis - 28 februari 2008 17:39

Jag har funderat över vad det är som gör att man ibland ändrar uppfattning om folk. Jag trodde t.ex att Tony Bennet var enbart smörsångare tills jag såg en Parkinson-intervju där han berättade om sitt liv som amerikansk soldat under andra världskriget. Han var också med och befriade koncentrationslägerfångar och han har skrivit boken: "Anybody who thinks that war is romantic obviously hasn't gone through one." - Jag insåg då att han var mycket mer än en vanlig smörsångare.



Av Vita Brevis - 28 februari 2008 17:13

Talboken Mansförtryck och Kvinnovälde



Av Vita Brevis - 28 februari 2008 15:29

Jag älskar nationalsånger - faktiskt mer än schlagers. Jag tycker att de snyggaste nationalsångerna är:

1. DDR

2. Zambia

3. Sovjet

Utan att lägga några värderingar i statsskick - så ser min lista ut.


Jag träffade en gång en man från Zambia som föreläste på en konferens i England. Jag gick fram efteråt och tackade för hans föreläsning och passade på att säga att Zambias nationalsång var världens näst vackraste. Han blev så överväldigad av att en kvinna från eskimå-landet Sverige hade koll på "hans" nationalsång så han ställde sig och sjöng den acapella och det var synd att jag inte hade med mig en videokamera eller nåt - det här var före kameramobilerna med videoklipp. Efteråt sa han - känner du till att det är samma melodi som i Sydafrikas nationalsång?

Ja, det hade jag redan märkt, men vad gör det?

En gång stod jag uppe på toppen av ett berg i norra Norrbotten en natt i juni med en irländsk operasångare. Den irländska gruppen ville se midnattssolen och vi tyckte att det var pinsamt att vi som arrangörer glömt att solen, med sommartid, vänder kl. 01.00 istället för vid midnatt.

Irländarna tyckte att det var fascinerande med dagsljus mitt i natten och struntade fullständigt i om de fick se solen "ångra sig" och vända uppåt igen. Operasångaren blev iaf så gripen av allt det vackra så han klämde i med Irlands nationalsång på originalspråket och det var helt fantastiskt.


Att be folk att sjunga sin nationalsång är nog ett bra sätt att få folk att sjunga offentlig....kanske?

Av Vita Brevis - 28 februari 2008 11:45

Jag följer inte längre Schlagerfestivalen. Jag tycker att det har varit rätt ointressant sen Finland vann i Aten och det har varit ont om divor sedan Silvia Nótt gjorde stor skandal vid semifinalen samma år. Ni minns väl Congratulation och Silvia? Ur Wikipedia: Årets största skandaler bjöd isländska Silvía Nótt på. Före semifinalen hade hon kallat den holländska trion för en grupp slynor och prostituerade (sluts and prostitutes), vilket blev dokumenterat på band av journalister på plats. Samtidigt kallade hon svenska Carola för en ful subba (ugly bitch) och smällde till en av journalisterna. På en presskonferens fick hon av en reporter frågan om det inte var osportsligt av henne att uttrycka sig på det sättet. Nótt förnekade att hon hade sagt något sådant, trots att det fanns dokumenterat, och blev arg på journalisten som hade ställt frågan och krävde att denne skulle lämna lokalen. När denne vägrade, ryckte en av Nótts livvakter in och bar ut journalisten över sin axel.


Här är iaf en slags tribute för alla timmar jag har slösat bort framför Schlagerfestivaler genom åren....och visst är jag lite nyfiken på hur festivalarrangemanget påverkar t.ex en stad som Kiruna.

Av Vita Brevis - 28 februari 2008 10:08

Marta Vieira da Silva - världens bästa fotbollsspelare har kört för fort på väg till en träning med UIK...böter men inte indraget körkort.

Det här presenteras som en nyhet i lokaltidningen men jag har svårt att avgöra om man förväntas bli upprörd eller inte. Den roligaste kommentaren kommer från UIK:s fotbollsansvarige: Jag har ingen aning om Marta verkligen körde för fort, men om det stämmer så rör det mig inte det minsta i ryggen, säger Roland Arnqvist. Det påminner mig om min vän J som brukar säga: Hur man än gör så blir det inget bra.

 

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards