Alla inlägg den 14 juni 2008

Av Vita Brevis - 14 juni 2008 15:06

Idag träffade jag en ängel på Apoteket. Mitt lokala apotek i storstan har ett obegripligt system: om man ska hämta ut flera recept så erbjuder de att skicka ett SMS när beställningen är färdig - det låter ju både trevligt och bekvämt. Problemet är att de har ingen rutin för att ta emot de kunder som får SMS och skyndar tillbaka för att hämta ut sina mediciner.

Så jag stod där med min mobil och systemet strulade som vanligt. Jag gick fram till en kvinna som jobbade där och frågade hur rutinerna var.

-Jag är stressad - ta en nummerlapp, fick jag till svar.

 -Om man ändå måste köa när man kommer tillbaka så är det ju ett ganska opraktiskt system, sa jag vänligt och log.

Plötsligt tittade den stressade kvinnan upp på mig och sa: Du har rätt, låt mig göra klart det här först så tar jag dig sedan.

Det var lite som när Emil och Borgmästarens Gottfrid såg varandra för första gången - tjoff - det kostar inte så mycket att vara lite snäll i vardagen.

Helst när man har ett serviceyrke. Vi fick kontakt och hon hjälpte mig snabbt och lätt - trots att systemet krånglade. 

Av Vita Brevis - 14 juni 2008 14:49

Initialt ogillar folk förändringar - men sen går det bra, eller?

Jag lyssnar mycket på radio nu när jag har en rosa mobil med radio.

Idag har jag lyssnat på en intervju med landsfadern där han skulle svara på frågor om FRA och riksdagsledamöternas tvehågsenhet inför omröstningen samt det faktum att Fredrik kommer att "regera" ensam under nästa år när Sverige är EU:s ordförandeland - utan president.

Fredrik är en ledare, typ.

Han svarar som en landsfader och ger svar i en intervju som är ett samtal och som aldrig urartar. Jag kan till och med hålla med honom om, appropå Irlands nej i folkomröstningen, att folk i allmänhet kanske inte är så insatta i EU-frågor. Jag kan tro på honom när han säger att det inte är säkert att folk förstod vad de röstade om.....faktiskt. Det är inte helt enkelt.

Jag förstår att många litar på hans trygga ledargestalt men jag förstår inte hur den senaste tidens neddragningar för människor som står långt ifrån arbetsmarknaden ska göra de drabbade tryggare.


Av Vita Brevis - 14 juni 2008 14:40

Det finns ett par uttryck som jag tycker är korkade t.ex:

"Det finns de som har det värre". Det brukar sägas till folk som mår dåligt fysiskt eller psykiskt och jag förstår inte hur det skulle hjälpa.

Om man mår skit - ska man då tänka på de som har det ännu värre..... då mår man ju sämre - inte bättre. 

Uttrycket är arrogant, tycker jag.

-Jag mår iallafall inte så dåligt som NN...jag är nog lite bättre än NN iaf.

Det påminner om:

-Tänk på barnen i Biafra, ät upp maten.

På vilket sätt skulle mitt ätande hjälpa barnen i Biafra, undrade jag som barn. 

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards