Alla inlägg den 19 juni 2008

Av Vita Brevis - 19 juni 2008 23:08

Vita ska ta bloggpaus på midsommaraftonen och åka ut i skärgården på stort släktkalas.

-Jag tar med mig en anteckningsbok om det dyker upp några idéer till seminarierna nästa vecka, sa jag.

-Du kommer inte att hinna ta upp den för jag har hotat med att vi ska klå de andra i TP, sa Vito.

Det kommer att bli en lång midsommarnatt - carpe diem för helvete.

Av Vita Brevis - 19 juni 2008 14:32

Idag i bankkön stod jag och försökte att inte pratsjunga med Chamillionare i "True". När jag kom fram till kassan höll jag på att säga:

Give that title to the late, great DJ Screw.

Pinsamt? Johodå

Av Vita Brevis - 19 juni 2008 10:39


Från FRAs hemsida:

Påstående
Det nya lagförslaget innebär att militären, i form av FRA, ska börja lyssna på civil trafik.

Klargörande
FRA är en civil underrättelsemyndighet med civila medarbetare. Namnet till trots är Försvarets radioanstalt (FRA) inte en del av Försvarsmakten. FRA lyder under regeringen och hör administrativt till Försvarsdepartementet. FRA är inte mer militärt än till exempel Krisberedskapsmyndigheten, som också hör till Försvarsdepartementet.


Påstående
Om jag skriver att ”Någon borde släppa en atombomb på min chef” i ett mail som jag skickar till en bekant i utlandet så kommer mitt mail att läsas av någon på FRA.


Klargörande
FRA utformar sina sökbegrepp på sätt som är mycket komplicerade för att slippa drunkna i enorma mängder irrelevant trafik. Denna metodik har FRA arbetat med att förfina i snart 30 års tid, och sökbegreppen måste vara mycket listigare och mer utvecklade för att få rätt effekt. Sökbegreppen byggs upp genom en rad tekniska och innehållsmässiga kriterier, och användningen av betydelsebärande ord är endast ett i mängden. Hur detta sker i detalj vill vi inte gå in på.


Samtidigt kan man här se vilka sidor FRA har besökt 



Av Vita Brevis - 19 juni 2008 10:19

Ta den bok som du har närmast dig

* Öppna den på sidan 123

* Hitta den femte meningen

* Skriv ner de efterföljande tre meningarna

* Skicka utmaningen vidare till fem bloggare


I mitt fall blev det "Mig äger ingen" av Åsa Linderborg 

Han sa att de tillverkade specialdelar till bland annat Volvo, men det räckte inte för att jag skulle sluta tänka på Metallverken som ett becksvart ställe där det skedde obegripliga saker. Det gick snabbt. Han tog sitt stämpelkort och tände en cigarett i väntan på att stämpelklockan slog om till helminut. 

Jag utmanar Kaela, Nonsensakuten,  Helga, Olof och Margus 

Av Vita Brevis - 19 juni 2008 10:08

Jag gillar Merete Mazzarella den finlandsvenska professorn i nordiska språk.

Jag tycker om hennes böcker och inte minst hennes tankar om styvfamiljer och barnbarn:

Vi kan begära att nya partners är vänligt intresserade av våra barnbarn, men vi kan inte begära att de är passionerade.


Att vara vänligt intresserad är nog bra.


Men i dag i SvD i den här artikeln skriver hon om det "vid det här laget både slitna och föråldrade svenska uttrycket - Jag deltar i er sorg"

Är det ett gammalt slitet svenskt uttryck? Jag har aldrig hört det förut.

Att man uttrycker deltagande med en människa som upplever sorg är en sak men att säga "Jag deltar i er sorg" - det är nytt för mig. Det låter stelt och inte alls bekant, faktiskt.

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards