Alla inlägg under oktober 2008

Av Vita Brevis - 22 oktober 2008 00:30

Av Vita Brevis - 21 oktober 2008 00:25

Finns det fler än jag som irriteras över den här ovanan många har (inklusive jag) - att bekräfta andra med uttrycken:

Absolut

Exakt

eller

Eller hur

Orden sägs som en fråga fast det är egentligen ett påstående som är en förstärkning och jag misstänker att man skulle göra sina medmänniskor mycket osäkra om man medvetet slutade att bekräfta på det här sättet.

Vad kan man använda istället? Några förslag? 

Av Vita Brevis - 20 oktober 2008 23:14

Hummelhonung är världens mest fantastiska bok den här veckan och jag kommer att plåga er med citat och inlandskorrens bilder så att ni inte kan låta bli att läsa den, ni lyllosar som har den oläst. Jag skrattade mig hela vägen norrut idag och jag skrattade trots att flyget var en timme försenat. Min medpassagerare såg nyfiket på mig men jag tyckte inte att det verkade som att han tyckte att jag var alldeles galen. Torgny Lindgrens ordvändningar gör mig lycklig. På en gång galet och genialt.....galet på ett smart sätt....bra sätt.


En njutning kan på sin höjd leda till något så löjligt och övergående som tillfredsställellse......

Det var farligt att splittra livet på alltför många ändamål, utöver den enda för att inte säga enastående bestämmelsen skulle allt vara meningslöshet, vilket det också var............ 

Om hon trodde att han var en njutningsmänniska misstog hon sig gruvligen. Häruppe fanns det på det hela taget inga njutningsmänniskor, det vågade han påstå, njutningsmänniskorna hölls obetingat borta av kylan och jordens magerhet. I södra Sverige fanns njutningsmänniskorn, ja till och med vällustningar, men icke här. Det betydde emellertid inte att han var fullständigt okunnig i fråga om njutningar, att han alls inte visste vad njutning var, nej, det fick hon inte tro

 



Av Vita Brevis - 20 oktober 2008 23:10

Hittade Inlandskorrespondenten i Varuträsk

 


Av Vita Brevis - 20 oktober 2008 22:55

Känslor var en främmande och naturvidrig och nymodig företeelse. Känslor var något som människor tillverkade åt sig när de hade behov av dem, känslor var föremål eller möjligen förnödenheter som folket gjorde eller tog fram då det var av nöden, främst var det i trängsel och folkmassor som känslor kunde vara till nytta, men givetvis även man och man emellan, i synnerhet i södra Sverige..........Häruppe var känslorna oanvändbara, han hade inte ens behövt akta sig för dem.

Oj Hummelhonung - igen!


Röjnoret med lite snö:

 

Av Vita Brevis - 20 oktober 2008 22:42

Alla människor, menade han, borde på sitt yttersta få ha en människa från södra Sverige vid sin sida, en människa som utan att blygas, för att icke säga fullständigt oberörd, kunde umgås med smärta och lyssna till vilken klagan som helst

Ur Hummelhonung av Torgny Lindgren 

 

Av Vita Brevis - 20 oktober 2008 12:54

Kommer ni ihåg mordet på James Bulger 1993? Det cirkulerar just nu ett kedjemail där man kräver att de två pojkarna, som var 10 år när de mördade James, inte ska släppas fria eller få leva under skyddad identitet i Australien.

Mailet har cirklerat i Nya Zeeland och England men nu verkar det ha fastnat i Kanada ett längre tag. Jag svarade den som vidarebefordrat mailet att nej tack jag tror inte ens att Gud dömer småpojkar som har växt upp som djur  och det är väl jättebra om de får leva resten av sina liv långt från engelska tabloid-tidningar. 

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards