Alla inlägg under augusti 2009

Av Vita Brevis - 25 augusti 2009 10:46

Igår såg jag en detalj på flygplanstoaletten som jag har missat:

Razor disposal - alltså ett fack där man slänger förbrukade rakblad.

De enda man hör talas om som fortfarande använder rakblad är väl självskadare, suicida och sömmerskor.

Jag vet inte vilken kategori Norwegian vänder sig till.

Av Vita Brevis - 23 augusti 2009 12:25

Vito ringer hem och frågar vad jag gör. Men jag kan väl inte gärna säga att jag sitter och tittar på You tube-klipp från min älsklingsfilm Sisters act om och om igen. Det låter ju inte klokt men det är iaf det bästa jag kan göra en blå dag.

Av Vita Brevis - 23 augusti 2009 12:23

Tjejen i vitt linne i det här CSI Miami-avsnittet är rösten till den lilla novisen Mary Roberts i "Sisters act"-filmerna

Av Vita Brevis - 23 augusti 2009 11:36

...jag brukar börja med den här:

Av Vita Brevis - 23 augusti 2009 11:27

När jag känner mig lite deppig hjälper det att lyssna på det här:

Av Vita Brevis - 21 augusti 2009 10:03

Förrförrförra gången jag flög,för en vecka sedan, hade en liten tant tagit min plats vid fönstret. Jag sitter alltid på samma plats, inte så mycket för att jag är traditionalist men för att jag annars har svårt att komma ihåg platsnumret mellan incheckning och ombordstigning. Den lilla tanten hade platsen längst ut och jag hade den längst in. Jag förde ett kort resonemang med mig själv om huruvida jag skulle hävda min plats eller om jag låta tanten sitta kvar.

Jag valde att hävda min plats. Tanten var jättesnäll och "möxade" sig ut i gången och vi var överens om att det inte är alldeles självkalrt hur man ska tolka numreringen av stolarna.

Efteråt tänkte jag på att det kanske är dålig karma att tvinga upp små tanter i flygplan.


Av Vita Brevis - 21 augusti 2009 09:55

Jag undrar om utrycket "absolut inte" är vanligare i norr än vad det är i södern. Jag använder det själv då och då och jag hör folk i norr använda det rätt ofta. I södern däremot hör jag det aldrig.

Jag blev uppmärksam på skillnaden förra sommaren då jag och Vito letade efter en restaurang i Riga. Vi klev in på ett ställe med vad som bäst kan beskrivas som: "tyroler-wannabe-inredning".

Jag sa:

- "Absolut inte" vände på klacken och gick ut.

Vito tyckte att jag lät väldigt sträng och kom skrattande efter.

Det kan vara så att uttrycket följer de norrländska förkortningsreglerna dvs. man säger det man vill ha sagt med minimalt med bokstäver.

Att sörlänningar tycker att man låter militärisk får man väl ta. 

Av Vita Brevis - 21 augusti 2009 09:22

Även kammaråklagare Hillergren bör följa Krönmarks teorem:

"Om du trampar i klaveret, stå kvar - för det låter lika illa när du drar ut foten".

Den 15 augusti trampade han i klaveret ordentligt. Nej Rolf, våldtäkt i relationer är ingen "ordningsförseelse".

Den 17 augusti blir han JO-anmäld

Den 18 augusti blir Madeleine Leijonhufvud, professor i straffrätt jättearg.

Den 19 augusti hade Hillergren möjlighet att hålla truten. Stå kvar som Krönmarks teorem lär oss. Istället uttalar han sig på ett ohämmat dumt sätt:

Att inte ha samlag mot någons vilja är en utmärkt umgängesregel som dock passar bättre i etikettböcker än i lagböcker. Han hävdar också att hans syn på våldtäkt inte skiljer sig från andra åklagares.

Den 20 augusti får han veta att han inte längre får hantera sexmål och får stöd av Gun Hellsvik.

Tack Gun!

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards