Alla inlägg den 10 mars 2010

Av Vita Brevis - 10 mars 2010 09:19

Jag blev påmind av Singelmamman om det eminenta uttrycket "Dödens lammunge" som för övrigt används alltför sällan. Jag är lite av en samlare av uttryck som användes när jag växte upp.

Vito är en flitig användare av uttrycket:

Tuppen ja!

Och lite otippat även:

- 1 2 3 Ost!

Han har aldrig lekt "1 2 3 Ost" som barn men han tycker att det låter roligt.

Jag vet inte om leken är nordsvensk men 50-talister i Svealand verkar inte känna till den. Jag skulle gärna leka 1 2 3 Ost istället för att snacka etik och moral idag.

Handlade inte egentligen alla formaliserade lekar man lekte om värderingsfrågor?

Som jag minns det lekte vi helst lekar där man hamnade i diskussioner om bollen verkligen träffade låret i Långboll eller om Nisse verklogen stod blixt-stilla i 1 2 3 Ost. Ändlösa diskussioner som gjorde att man jobbade praktiskt med vilka värderingar som rådde på vår gata.

Av Vita Brevis - 10 mars 2010 09:11

och så favoritmotivet:

 

Av Vita Brevis - 10 mars 2010 09:08

Inlandskorrespondentens kamera har plötsligt tinat fram ur inlandsisen och han har börjat leverera igen:

 

Av Vita Brevis - 10 mars 2010 09:00

Igår hamnade jag i en inte helt ovanlig situation och fick städa upp och fixa till när en man i övre medelåldern inte tog det ansvar han har betalt för att ta. Jag fick liksom läxa upp utan att platta till - och då sa människan:

- Ja, detaljerna kan man ju diskutera om de är med sanningen överensstämmande! (det var alltså jag som hade hjälpt honom ur en knipa som han hade försatt sig i utan hjälp).

Jag svarade:

- Ja, men sanningen är ganska överskattad!

Touché?

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards