Direktlänk till inlägg 16 maj 2008

Farbröder jag minns

Av Vita Brevis - 16 maj 2008 06:23

Igår hade jag ett jobbmöte med en reklamare vars morfar jag var kompis med på somrarna när jag var barn.

När jag var liten lekte jag inte med jämnåriga under somrarna i skärgården. Jag flydde min robusta familj och satt vid köksbord hemma hos gamla farbröder. Det var lugn och ro och de tog lilla Vita på allvar och berättade historier. Lilla Vita lyssnade och lärde sig samtidigt dricka kokkaffe. Det här med att hälsa på, slinka in till äldre män med bra historier på lager försatte mig i en del skojsiga situationer. Jag var t.ex kompis med min storasysters bästis pappa.

Jag knatade iväg dit, ringde på och frågade om Acke var hemma. Hans fru tyckte att det var lagom kul och fick påta i trädgården ensam - medan vi satt och filurade. Jag hade en halvsidesförlamad kompis som kunde trolla med en hand. Hans fru trodde att jag kom för att han trollade fram godis men jag samlade in historierna. När hon tyckte att han blev för trött så blev det dags för mig att gå.

-Kom snart tillbaka, sa min kompis.

Kvinnorna/fruarna/hushållerskorna var nog kanske svartsjuka på Lilla Vita. Jag fick en slags kvalitetstid som de själva hade glömt att de saknade De kokade kaffe och dukade fram koppar men jag genomskådade dem redan som femåring. Jag var bara en unge medan deras respektive tyckte att jag var en lyssnande medmänniska.

Den enda äldre kvinnliga berättaren jag kände var farmor. Hon var egentligen bara snäll med dem som lyssnade på hennes historier......annars var hon nog en riktig motvallskäring. 

 
 
UnderCover

UnderCover

16 maj 2008 20:30

Tänk om barn av idag kunde få uppleva just det där. Minns hur mina barn fullkomligt slukade allt deras farfar berättade, så dom hade turen att få en liten bit av det du beskriver...

http://undercover.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Vita

17 maj 2008 10:10

Jag önskar alla barn att få intressera sig för berättande och känslan av att bli uppmärksammad som en jämlike av de som har varit med ett tag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vita Brevis - 13 april 2015 10:52


Man kanske ska vända sig till hundar eller katter?

Av Vita Brevis - 23 september 2014 22:17


Nu är det bevisat!!

Av Vita Brevis - 6 juli 2013 08:58

Jag har bestämt mig för att spira genuan i lovart och sätta en preventer guy på storen...och segla baklänges genom livet lite oftare. Jag har märkt att man kan säga nästan vilka obegripligheter som helst utan att folk synar. Jag har t.ex sagt att...

Av Vita Brevis - 6 februari 2013 20:49

En (jovialisk dansk) ansvarig på Facebook sitter i Uppdrag Granskning och förklarar leende policyn för näthot med att det beror på om hotaren menar det eller inte. I Köttvärlden behöver man inte bevisa uppsåt om man t.ex. kommer med hot om våld eller...

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards