Alla inlägg under augusti 2010

Av Vita Brevis - 26 augusti 2010 15:42

Jag gillar att titta på djurpoliserna på Animal planet men varje gång jag hamnar där så amputerar de benet på någon stackars hund.

Jag tycker att det är lite olustigt med trebenta hundar.

Av Vita Brevis - 25 augusti 2010 09:49

I nya språktidningen läste jag att det bara är äldre stockholmare som fortfarande säger "tred" och "gres". Barn och unga i storstan börjar få kläm på e och ä.

Jag berättade det här för Vito som frågade:

-Är det dags att lära om? (sådär försynt som bara Vito kan fråga)

Jag:

- Don´t ever change!

Av Vita Brevis - 25 augusti 2010 09:47

 

Av Vita Brevis - 22 augusti 2010 10:18

Sjöng er mamma den här sången när ni var små? Det gjorde min mamma.

Kuckeliku, klockan är sju

Jeppe och Annika vakna nu

Allting är stilla

Fåglarna drilla

Ingen i huset är uppe ännu


I en nekrolog i dagens tidning läser jag om Annika som blev 87 år.

Mostern Märta Tham skrev sångboken Visor om Jeppe och Annika och min mamma kunde den utantill.

Jag hade gissat på Gullan Bornemark men hennes barn hette ju Lars och var vaken, typ

Av Vita Brevis - 22 augusti 2010 10:09

Leif GW anklagar Björn Ranelid för skattebrott.....eller det är väl egentligen Aftonbladet som har blåst upp uppgifter om skattefiffel i Leifs  Expressenkrönika

Paret Ranelid uttalar sig strax innan de bestämmer sig för att inte kommentera saken alls. Såhär säger Fru Ranelid:

- Vi har tänkt väldigt länge och väldigt ordentligt och vi har inga kommentarer.

Jag tycker det är väldigt väldigt roligt sagt.

Av Vita Brevis - 20 augusti 2010 11:45



Det här är en progglåt från min ungdom och jag kan fortfarande texten. Men när jag var ung så trodde jag att Ragnar Borgedahl gjorde sig till när han sjöng.

Jag trodde inte att folk faktiskt pratade sådär "Tred" och "Gres".

Jag gillade låten som är trallvänlig men trodde att det var lite på skoj, liksom.

Nu vet jag bättre. Nu blir jag dagligen hånad för att jag säger Kina med betoning på i - men om jag började betona både i och a så skulle jag bli hånad i hela norra Norrland. Så det är en avvägningsfråga.

Förlåt Ragnar för att jag inte tog dig på allvar.

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards