Direktlänk till inlägg 13 maj 2008

Norrbottens mest kända stad just nu i efterdyningarna

Av Vita Brevis - 13 maj 2008 20:51

Kan man säga att Boden är för Luleå som Norge är för Sverige?

Staden är inte speciellt vackert belägen och många generationer män har trista lumparminnen förknippade med Boden.

Två kända citat om Boden lyder: Det finns en plats på jorden där solen aldrig ler - den platsen heter Boden dit vill jag aldrig mer....och...När Gud skapade jorden vände han arslet mot Boden.

Men oj vad de kan sjunga Bodensarna! 

 
 
GIS-mormor

GIS-mormor

13 maj 2008 21:02

Jag måste delge dig en liten historia från den tiden när jag undervisade asylsökande flyktingar i svenska språket:

En gång pratade vi om var i Sverige eleverna ville bo. En kvinna - Asam - sa att hon ville bo i Boden. Då berättade jag för henne om att de som hade gjort lumpen i Boden hade en ramsa - "Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler..." o.s.v Det gick en liten stund, Asam tänkte sen sa hon:

"GIS-mormor, det finns inte solen skiner i Boden?"

Där ser man hur svårt det är att skoja på ett främmande språk.

http://gismormor.blogspot.com

 
Ingen bild

Vita

14 maj 2008 23:51

Jag hade en vän från Finland som tyckte att det var ett stort problem att inte vara rolig på svenska - hans identitet på finska var "roliga killen" men på svenska gick det aldeles för långsamt och han blev bara "finnen"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vita Brevis - 13 april 2015 10:52


Man kanske ska vända sig till hundar eller katter?

Av Vita Brevis - 23 september 2014 22:17


Nu är det bevisat!!

Av Vita Brevis - 6 juli 2013 08:58

Jag har bestämt mig för att spira genuan i lovart och sätta en preventer guy på storen...och segla baklänges genom livet lite oftare. Jag har märkt att man kan säga nästan vilka obegripligheter som helst utan att folk synar. Jag har t.ex sagt att...

Av Vita Brevis - 6 februari 2013 20:49

En (jovialisk dansk) ansvarig på Facebook sitter i Uppdrag Granskning och förklarar leende policyn för näthot med att det beror på om hotaren menar det eller inte. I Köttvärlden behöver man inte bevisa uppsåt om man t.ex. kommer med hot om våld eller...

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards