Alla inlägg under januari 2008

Av Vita Brevis - 31 januari 2008 22:04

Den totalt idrottsointresserade Vita säger godnatt med Bristol Rovers hejaklack.


Av Vita Brevis - 31 januari 2008 21:21

Prokrustes var i grekisk mytologi en gestalt som levde i Attika.

Prokrustes var känd för sitt tortyrinstrument – en säng som han använde till att stympa och förvrida sina gäster till dess de passade in i sängen. Han dödades till slut av hjälten Theseus.

Prokrustes var en bandit och torterare, också kallad Damastes, som torterade människor enligt deras storlek i relation till hans säng - Prokrustessäng. Om de var för långa högg han av deras ben, och om de var för korta sträckte han dem. Han blev till sist offer för sina egna metoder då Theseus fångat honom i Eleusis.

Begreppet att lägga någon eller något i en Prokrustessäng syftar alltså till att denne någon eller något omformas, ganska brutalt, till det som "ägaren" av Prokrustessängen (läs: makten) vill. Det kan alltså syfta till både fysisk och psykisk omformning eller antingen eller. Begreppet kräver, för att vara en bra liknelse, att det är relativt känt.

Inom forskningen kan också begreppet användas. En tes får inte bli en sanningens Prokrustessäng och gå emot de empiriska resultaten.

Av Vita Brevis - 31 januari 2008 21:00

.....är inom konstdebatten en paroll som myntades av den tyske arkitekten Ludwig Mies van der Rohe. Parollen beskriver vikten av formens renhet, för att uppnå den ultimata estetiken.

Av Vita Brevis - 31 januari 2008 20:49

Jädrar vad jag skrattade åt Anders kommentar på mitt förra inlägg om "comfort minimizers". Undrar om Triumph själva har tänkt till här egentlgen... För minsta möjliga komfort - välj Triumph!

Jag kan, som storkupe-innehavare, inte tänka mig att det kan vara speciellt angenämt att få sina mjölkkörtlar utsmetade längs torson så i mitt fall stämmer nog uttrycket...."not comfy at all"  men - man är ju olika. 

Av Vita Brevis - 31 januari 2008 16:48

Just när jag har lärt mig att skilja på push up och balconette så kommer det en comfort minimizer. Ur Triumphs egen beskrivning:

Denna är något mindre än normal kupa då det är en "minimizer". De flesta behöver gå upp en kupstorlek.....Eh?

Jag skulle köpa BH förra veckan och bad expediten om hjälp. Jag sa ungefär vilka modeller jag gillade och då sa flickan -Och så har vi ju den här minimizern....som förminskar, tillade hon. -Jaha, ska man förminska i år, vilket trams, sa jag. Hon bara fnittrade och började plocka fram lite stadiga och skojsiga modeller. Det blev bl.a, en svart Salming-BH.....den mannen vet precis vad kvinnor behöver. Min förra "Salming" höll för typ tusen tvättar utan att tappa stilen. Men allvarligt - man ska pusha upp om man inte har så mycket utfyllnad men minimera om man har.....hur tokigt är det? Om man har obekvämt stora så är det kanske breda axelband som är prio 1 och inte att försöka släta ut tuttarna.

Av Vita Brevis - 31 januari 2008 11:52

Läste på Ullas blogg om att man kan bli yrslig om man dricker för lite vatten. Man kan även hålla en UVI i "schack" alldeles för länge om man är en kvinna med egen Soda Stream. Vatten är bra för det mesta men det kan bli fel också. Även om jag personligen inte gillar det - lagom är nog bäst eller iaf bra ibland.

Av Vita Brevis - 31 januari 2008 11:06

Den enda anledningen till att jag lade ut texten om Pearl Harbor från Southpark-gängets dockfilm Team America var att jag vaknade imorse och den hade satt sig på hjärnan. Jag håller fullständigt med om vad de sjunger för filmen är nog bland det sämsta filmer jag inte har orkat mig igenom men sången är kul.

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards