Alla inlägg under januari 2008

Av Vita Brevis - 18 januari 2008 11:00

Det är så erbarmligt lite
en människa kan förstå.
Man skulle ej grubbla och tänka
men tänker och grubblar ändå.
Och dagarna fogas till veckor,
veckorna fogas till år.
Man skulle ej snärjas av grubbel
så hastigt som livet går.


Nils Ferlin


Av Vita Brevis - 17 januari 2008 23:33

Jag skrev i mitt förra inlägg att jag aldrig kommer att börja prata pilsnerfilms-svenska och så hör jag mig själv säga i telefonen: "Jag ska gå och duna".....var är världen/Vita på väg?

Av Vita Brevis - 17 januari 2008 20:34

Jag läste Gillas lista på dialektala uttryck i Gilla-staden och kom ihåg ett besök på Clas Olsson i hemstaden i somras. Vito var med och vi stod och tittade på något praktiskt och plötsligt ser jag hur han börjar lyssna på ett par gubbar bredvid. För mig är inte min hemtrakts dialekt speciellt svår men han ser ut som att farbröderna pratar grekiska ungefär. När vi kommer ut säger han: Vad betyder He va hänne? -Det beror på, sa jag. Det kan vara en fråga - Var det den här? eller snarare: Det var den här, va? Det kan också vara ett konstaterande "Det var den här "- He va hänne! Vito var fascinerad iaf. Han hade inte en susning....kunde inte ens gissa sig till betydelsen. Numera använder han uttrycket när det passar sig...men jag kommer aldrig att börja prata som en pilsnerilm.

Av Vita Brevis - 17 januari 2008 19:01

Av Vita Brevis - 17 januari 2008 18:07

Tack UnderCover

Nu vet jag exakt hur jag ska hantera Telias kundtjänst imorgon. Jag funderade på att hota med Sverker Olofsson men det smäller nog högre med EU-direktiv:


Böter för aggressiva försäljare

Påträngande telefonförsäljare kan i framtiden tvingas bli mer återhållsamma.

Annars riskerar de straffavgifter, enligt ett förslag till ny marknadsföringslag.

Regeringen vill att lagen träder i kraft den 1 juli i år och skickade på torsdagen förslaget på remiss till Lagrådet.

I den nya lagen finns ett uttryckligt förbud för upprepade och oönskade kontakter per telefon. Det finns också en generell bestämmelse mot aggressiv marknadsföring, vilket även kan omfatta försäljare som söker upp en konsument på gatan eller i hemmet.

Vilka metoder som ska anses aggressiva, till exempel hur sent på kvällen man kan bli uppringd, blir upp till Marknadsdomstolen att avgöra.

Miljonböter

En nyhet är också att ett företag som fälls riskerar att få betala marknadsstörningsavgift.

-Det kan bli rätt kännbart eftersom avgiften kan uppgå till fem miljoner kronor, säger konsumentminister Nyamko Sabuni (fp).

Konsumenter som vill klaga vänder sig till Konsumentverket som i sin tur har möjlighet att gå till Marknadsdomstolen. I den nuvarande lagen finns en generalklausul som föreskriver god marknadsföringssed. Marknadsstörningsavgift har bara utdömts i ett fåtal fall, då överträdelserna varit allvarliga. I och med att uttryckliga förbud för olika affärsmetoder nu ska införas i lagen, räknar regeringen med att fler fall kommer att prövas och att företag blir mer återhållsamma i sina metoder när risken för sanktioner ökar.

-När man vet mer om vad som är förbjudet så blir det ju bättre för konsumenten, säger Sabuni.

I den nya lagen svartlistas uttryckligen 31 affärsmetoder, bland annat vissa lockerbjudanden. Sabuni anser att det i dag är alltför vanligt att konsumenter lockas i väg till en affär, för att sedan upptäcka att varan med det billiga priset i reklamen redan är slut, eftersom så få fanns i lager. Ministern hoppas att den nya lagen ska göra lockerbjudanden mer pålitliga.

Källa: TT

Av Vita Brevis - 17 januari 2008 18:02

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards