Alla inlägg under juni 2008

Av Vita Brevis - 30 juni 2008 11:40

This week's full moon will turn you into a crazed, ferocious and out-of-control monster, but that's only because it'll happen to coincide with your period.

 

Av Vita Brevis - 30 juni 2008 10:16

Många hittar av någon anledning till min blogg pga av ett inlägg förra året som handlade om horoskop.Här har jag hittat det här keltiska horoskopet och ser att jag är en ask. Ganska trevliga egenskaper iaf....jämfört med det kinesiska horoskopet där är jag "Ståloxe" - en riktig tjurskalle.


Egenskaper Ask

Frihet och oberoende i kropp, sinne och själ. Detta är vad personerna födda i askens tecken längtar efter. De letar efter samma kvaliteter hos andra. De är orubbligt lugna men de letar samtidigt efter förändring och utmaningar. Om askpersoner begränsas eller saknar utmaningar tenderar de att klaga och kritisera. De är ideala ledare och inte särskilt undergivna.

Askpersoner är sanna upptäckare. De gillar att vara i ett ständigt progressivt tillstånd. De har mycket fantasi och uppskattar även de obetydliga sakerna i livet eftersom det enligt dem alltid finns något nytt att upptäcka. Deras beteende är alltid väldigt tolerant. De avskyr orättvisor och ger andra mycket utrymme. De upptäcker världen via sitt intellekt.

Askperoners svaghet syns tydligt så fort du försöker förtrycka deras frihetsvilja. Då förvandlas de till vilda kämpar. Deras obegränsade energi och kunskapsstörst skulle okontrollerat söka efter ett sätt att få utlopp om det stötte på hinder. Detta skulle kunna tolkas som agression och onaturlig ytlighet.

Askpersoner behöver en partner som är på samma nivå som de själva. Askpersonen letar efter utbyte med sina konstanta upptäckter och kan inte acceptera begränsande förbindelser. Deras energi behöver stöd och inte hinder. Den som planerar att tillbringa ett spännande liv med en askperson måste följa ovanstående regler.


Av Vita Brevis - 29 juni 2008 22:19

Jag har gjort det igen.....lyssnat på Förklädd Gud live, den här gången på Confidencen.

Alla borde få lyssna på Förklädd Gud minst en gång om året.

Jag köpte skivan för 30 år sedan - läser på skivomslaget att inspelningen gjordes i mars 1956.

Lars Ekborg reciterade och Erik Saeden sjöng baryton och Elisabeth Söderström sopran. Gissa vem som sjöng baryton ikväll? Jo samma Erik Sædén - han är född 1924!

En 84-årig vithårig herre men med ett jädra drag i pipan.... väldigt väldigt imponerande.

Av Vita Brevis - 29 juni 2008 12:22

Jag blev påmind av Biggan om Brittisk ballad av Evert Taube. Det är kul vilka slingor i Taube-visor som fastnar bäst - i Brittisk ballad är det följande rader:

Det är svårt att vara kvinna
Ge mig barnet, du skall finna

Fast du svek mig Alice, älskar jag dig än


och i Balladen om Gustaf Blom från Borås är det:

En skiftning i kulören det gör väl ingenting

Nej hellre snälla svarta barn än vita i Sing-Sing


I Jag är fri jag har sonat:

Men uti Buenos Aires jag borde ej gått

på den illa beryktade krog 

Där kreolskan stal hyran, jag ut hade fått

och där negern fördärvad jag slog 

Av Vita Brevis - 28 juni 2008 11:34

Tycker du att det finns alldeles för lite listor här i världen? Ja eller nej eller kanske....
Vilken bok skulle du aldrig ha i bokhyllan? Vad som helst ur Bra Böckers produktion
Vilket namn skulle du aldrig döpa ett barn till? Angelique
Har du nickelallergi? Nej
Vilken stad i Sverige har de tråkigaste sevärdheterna? Boden...eller vilken stad som helst i samma storlek
Vad föredrar du - pest eller kolera? Oj, svårt

Är glaset halvtomt eller är glasets innehåll lagom? Halvtomt eller ojsan då
Tagetes eller petunia? Tagetes är inte så dumt om de är i massor, låga och solgula

Fotbolls EM är: A.Tråkigt B. Meningen med livet C.Va, är det fotbolls EM? Jag väljer hmmm.......A men skulle ha föredragit C.

Vilka är dina två favoritsporter? Velodromcykling kortdistans och 5 mil gång 

Tunnelbana eller spårvagn? Tunnelbana

Inrikesflyg eller tråkig långfärdsbuss? Oj här blev det svårt igen men jag säger inrikesflyg
Favorithundnamn? Roffe eller Leffe

Det finns bara en Elvis (Costello)? Alldeles riktigt 

Houston-rap eller Lasse Berghagen? Houston-rap

Av Vita Brevis - 28 juni 2008 11:31

 You will drink from the well of wisdom this week, instantly learning all there is to know about contracting dysentery.

 

Av Vita Brevis - 28 juni 2008 10:51

Tiden går väldigt snabbt när det gäller hur språket förändras. Jag har tidigare skrivit om betydelseförskjutningen hos ord som strula och pömsig. Förut betydde strula ungefär konstra och pömsig betydde trött. Numera betyder de vara otrogen och sexuellt utmattad.

När jag lämnade dottern igår sa jag "Ni kan väl snippa förbi" - vilket är helt normalt om man inte är uppväxt med att tro att snippa är det flickor sitter på. För mig är det ett uttryck som man kan använda ungefär som "titta förbi".

Jag har inget emot att betydelsen av ord förändras men ibland går det mycket snabbt och jag hänger inte med alls. 

Av Vita Brevis - 27 juni 2008 11:17

Jag uppmärksammar att unga människor har börjat använda uttrycket "schwainigt bra" precis som Patrik Larsson från Piteå, och jag inser att årets podradio-vinnare i kategorin humor - Mammas nya kille - har fått en ännu större publik.

Även om det är en låtsas-dialekt så är det tydligen ett användbart uttryck. 


Såhär skriver Wikipedia om programmet: 

Mammas nya kille är ett humorprogram i P3 som började sändas 10 september 2006. Efter ett uppehåll under hösten 2007 började det åter sändas i januari 2008.

Programmet leds av Bengt Strömbro och hans ständige bisittare Patrik Larsson från Piteå. Patrik är, precis som alla gäster i programmet, en fiktiv person. I programmet varvas musik, gäster och Bengts och Patriks mellansnack.

Återkommande karaktärer 
  • Mangan, som har åkt inlines från Treriksröset till Smygehuk utan att någonsin stanna, men som nu är på en inre resa.
  • Folklivsfanatiker Job Andersson
  • Nycirkusartisten Katla
  • Shanti Roney, som läser upp sina högstadieuppsatser som håller på att falla i glömska.
  • Gotte, som jobbar på SVT's A-Ekonomi, som beskriver hur han undviker att arbeta, och andra diverse äventyr.
  • Peter Nilsson, livscoach som svarar på lyssnarnas frågor.

Många av karaktärerna i programmet görs av medlemmarna i teatergruppen Klungan.

 


Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards