Alla inlägg under juni 2008

Av Vita Brevis - 14 juni 2008 14:40

Det finns ett par uttryck som jag tycker är korkade t.ex:

"Det finns de som har det värre". Det brukar sägas till folk som mår dåligt fysiskt eller psykiskt och jag förstår inte hur det skulle hjälpa.

Om man mår skit - ska man då tänka på de som har det ännu värre..... då mår man ju sämre - inte bättre. 

Uttrycket är arrogant, tycker jag.

-Jag mår iallafall inte så dåligt som NN...jag är nog lite bättre än NN iaf.

Det påminner om:

-Tänk på barnen i Biafra, ät upp maten.

På vilket sätt skulle mitt ätande hjälpa barnen i Biafra, undrade jag som barn. 

Av Vita Brevis - 13 juni 2008 17:38


På väg hem igen och med en del förseningar. Första dagen med sol och relativ värme i norr sitter Vita instängd på en flygplats med förseningar och elände. En kollega satt fast på Arlanda hela dagen på väg norrut.
Trött in till döden men alla beväringar i fin-uniform som ligger på sofforna verkar vara ännu tröttare. Allting är relativt utom döden och en kvinnas vrede.
Jag skulle kunna ljuga ihop en oseriös historia om jag inte hade varit så jädra seriös hela veckan. Seriositet tar på krafterna. Nu ska jag hem och skratta en vecka…..det är väldigt skönt med en oseriös Vito.

Jag minns med saknad tiden då man fick juice och tidningar vid gaten – nu är allt så seriöst.

Av Vita Brevis - 12 juni 2008 23:31

En sådan jädra trevlig middag och Vita är hemma före Askungen.

Kollegor kan se ut på många sätt!

 

Av Vita Brevis - 11 juni 2008 21:56

Jag promenerade till ett möte idag och filurade lite och lyssnade på riksdagsdebatt på radiomobilen - fantastisk uppfinning förresten. Ett gäng sommararbetande ungdomar påtade i en rabatt och när jag gick förbi reste sig en ung pojke och sa: Hej! Jag slet ut propparna ur öronen och sa ett glatt

"Hej" tillbaka och tänkte - den pojken måste ha läst samma artikel som jag lade ut som inlägg igår. Ett bra sätt för att få en roligare arbetsdag är faktiskt att säga Hej eller God morgon till sina medarbetare eller som i det här fallet sina medmänniskor. Jag tror att det var ett seriöst försök att vara social, för jag hörde inga fnisserier från de andra - och jag väljer att tro på det jag vill tro på. 

Av Vita Brevis - 11 juni 2008 20:12

En hälsningsfras, som för andra människor skulle uppfattas som början på en interaktion uppfattas av min mamma som startskottet på en lång redovisning av vad hon har gjort minut för minut det senaste dygnet. Små saker som borttappade blixtlås och cykelturer blir till långa fruktansvärt tråkiga historier. Vissa gånger vill man faktiskt  bara ha ett ”Hej” tillbaka.
(Jag) -Hej mamma!
(Mamma) -Vet du igår gjorde jag det, och det, och det.
(Jag) –Vad roligt (gäspar i smyg)
(Mamma) –Blablablablabla
(Jag) –Vad trevligt (tänker ”Åh nej inte nu igen”).
(Mamma) –Oj vad du ska ha det jobbigt, men jag har gjort blablablablabla
(Jag) –Vad fint, men du jag börjar få bråttom.

Av Vita Brevis - 11 juni 2008 20:11


Hur resonerar du?
Ditt sätt att resonera – vad betyder det?
Hur resonerar du med ditt sätt?
Ditt sätt, hur uppfattas det i ett resonemang?
Hur ser din omgivning ut?
Hur resonerar du i din omgivning?
Hur resonerar din omgivning med dig?
Hur resonerar din omgivning om dig?
Hur uppfattar din omgivning ditt resonemang?

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards