Alla inlägg under mars 2010

Av Vita Brevis - 29 mars 2010 14:06

både de snöiga och de soliga, tar ändå slut. Och det är kanske en välsignelse i sig självt.

Inlandskorrespondenten


 

Av Vita Brevis - 22 mars 2010 17:50

Hammarby vann igår i bandyfinalen mot Bollnäs. Det är annars en av favoriterna - att se Hammarby förlora SM-finalen.

Jag menar inte att vara elak men jag förstår mig inte på lagidrotter och jag förstår mig inte på bandy och det kan väl vara ett skäl till att jag gillar fenomenet. Bandy är en sådan konstig sport. Varför har de så stora mål och liten boll t.ex.?

Media har följt med Hammarby-spelarna in i omklädningsrummet efter varje förlorad final de fem senaste gångerna och de brukar gråta som Helena Bergström gör i sina mest gråtiga roller.

Det är uppfriskande, tycker jag. Nästan lika uppfriskande som att se diskningarna på upploppet i tävlingarna i 5-mil gång under OS.

Nej jag menar inte att vara elak varken mot Hammarby eller mot gångare som slinter med fötterna efter 5 mil.

Jag förstår att det måste vara ledsamt och att de blir besvikna - det är väl först när besvikna och ledsna spelare får en mick framkörd under sin snyftande näsa som det blir komiskt. Vad är det som gör att sportreportrar intresserar sig för bandyspelare en gång om året? 

Av Vita Brevis - 18 mars 2010 14:46

Vita Brevis har varit på begravning för en gammal fd släkting. Det är alltså släkt till mina barn inte till mig. Jag gillar att sjunga begravningapsalmer men det gör inte min fd släkt. Jag och prästen sjöng desto mer - han hade mikrofon och det är ju lite fusk. Snyggt intro med Bridge over troubled water och den var ett litet snäpp bättre än versionen med Johnny Cash.

Av Vita Brevis - 15 mars 2010 19:19

Jag gillar den här boken - även om jag och David Eberhard inte har samma uppfattning om Anna Odells "konst".

Det handlar kanske om vulgärversionen av Grynets uppmaning att inte "ta skit".

Kanske man ibland borde vänja sig vid att livet faktiskt är orättvist och att man inte kan få allt genast - ibland får man det aldrig.

 

Av Vita Brevis - 13 mars 2010 12:17

....inga tvivel, enligt Inlandskorren:

 

Av Vita Brevis - 10 mars 2010 09:19

Jag blev påmind av Singelmamman om det eminenta uttrycket "Dödens lammunge" som för övrigt används alltför sällan. Jag är lite av en samlare av uttryck som användes när jag växte upp.

Vito är en flitig användare av uttrycket:

Tuppen ja!

Och lite otippat även:

- 1 2 3 Ost!

Han har aldrig lekt "1 2 3 Ost" som barn men han tycker att det låter roligt.

Jag vet inte om leken är nordsvensk men 50-talister i Svealand verkar inte känna till den. Jag skulle gärna leka 1 2 3 Ost istället för att snacka etik och moral idag.

Handlade inte egentligen alla formaliserade lekar man lekte om värderingsfrågor?

Som jag minns det lekte vi helst lekar där man hamnade i diskussioner om bollen verkligen träffade låret i Långboll eller om Nisse verklogen stod blixt-stilla i 1 2 3 Ost. Ändlösa diskussioner som gjorde att man jobbade praktiskt med vilka värderingar som rådde på vår gata.

Av Vita Brevis - 10 mars 2010 09:11

och så favoritmotivet:

 

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards