Alla inlägg under januari 2008

Av Vita Brevis - 20 januari 2008 18:41

Av Vita Brevis - 20 januari 2008 18:40

Av Vita Brevis - 20 januari 2008 18:39

Av Vita Brevis - 20 januari 2008 18:38

Av Vita Brevis - 20 januari 2008 17:31


Jag är inte cyniker, jag är synsk - jag vet att det kommer att gå åt helvete".

Av Vita Brevis - 20 januari 2008 12:55

Jag har funderat lite mer allmänt på bloggen "Stay strong - starve on". Jag är inte medicinskt utbildad men jag gissar att det är lika riskabelt för vitala organ vare sig man lider av fetma eller anorexi. Problemet är väl att mat, som alla behöver, kan bli en drog. Att gå upp i vikt är mer kopplat till livsstil och det blir inte akut lika snabbt som om en normalviktig människa stryper allt näringsintag. Det har blivit så att de tankemönster som styr en anorektiker kopplas till psykisk sjukdom och sjuk självbild medan man aldrig hör samma åsikter om överviktiga människor, man pratar om livsstil? Modeindustrin kan man väl också kalla livsstil. Båda livsstilarna är dåliga men är den ena sjukare än den andra (utan att jag på något sätt är pro-anorektiker)? De flesta har nog ett förhållningssätt när det gäller mat. Jag slutar äta när jag mår dåligt medan andra tröstäter. En del äter inte när de är förälskade och jag äter som en häst. Jag vet inte om man pratar om självbild när man behandlar fetma, men jag tror det. DrPhil brukar ta upp det - man är samma människa inuti och man inbör ta itu med det vid en extrem (men välbehövlig) viktnedgång.

Jag tror att det är samma grundproblem, och jag väljer vad jag vill tro på - precis som alla andra. Tankevurpan för mig är att storväxta människor bildar föreningar för att arbeta med samhällets fördomar istället för att satsa energi på att förbättra sin hälsa. Anorektiker blir hyllade och tjänar miljoner inom modeindustrin - oavsett hur många som dör i hanteringen.

En anorektiker kan i princip klä sig "normalviktig" och dölja sin viktnedgång ganska länge och få höra att hon är smal och snygg och kan bära upp kläder och då minskar sannolikt motivationen att äta normala portioner.


Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards