Direktlänk till inlägg 12 maj 2008

Helig ko

Av Vita Brevis - 12 maj 2008 22:06

Brolle är lite av en helig ko för mig som hejade fram Boden så hårt i Körslaget men ändå....trots att jag är född i Boden -jag kan bara inte ta det här på allvar.

Texten är från Brolles nya skiva så förlåt mig Brolle men det här är bara för mycket "Frusna män söker kärlek ".....


Om vi tar första versen - där älven har sin krök, det hade jag accepterat men krön? En backe har ett krön, klippans krön men älvar har bara en krök i bästa fall.....eller ett sel.


Jag är född i en liten by i ett av världens hörn
Vid en landsväg där allt tar slut
Och där älven har sitt krön


Okej Brolle du är född i en by och det är inte brevbärarn som är pappan - I got it! 

Jag är född i en liten by och där är jag farsans son
Det var länge sen jag bodde där,
där var jag kommer ifrån


Här, här, i ett av världens hörn
Här, här, i ett av världens hörn


Det här gillar jag. Jag har trixat med massor av kubikmeter ved i mina dagar men jag skulle bestämt avråda någon från att föda barn på vedbacken. Det är inte sunt, dessutom är det risk för sorkpest. De flesta fallen av sorkpest brukar komma i Övre Norrland på vårvintern när man börjar med vedhanteringen så BB är nog att föredra även i Bodenområdet.

Galna staden med himmel"utav" bly är får man förmoda är Storstaden.

"Utav" - ja, jag är starkt kritisk mot användande av talspråk i sångtexter.

Blyhimmel - ja kanske, någon som vet vad det betyder? 


Jag är född i en liten by bland travarna av ved
Där skogen vuxit sig seg och stark och människorna med
Jag har rest till en galen stad med en himmel utav bly
Här är jag hemma ändå, inte alls, jag är född i en liten by


Här, här, i ett av världens hörn
Här, här, i ett av världens hörn


Njae, tyvärr det var ju Joakim som blev kung den här gången. Där de gör mig till kung heter det väl ändå?

Men håll tillgodo med ljudet av älven - Luleälven, alltså. Men hur låter en skog i hjärtat? Eller ska det vara ljudet av en älv samt en skog i mitt hjärta, alltså inte själva ljudet av en skog. "Jag har en skog i mitt hjärta"


Om jag så reser till en annan värld
Där de gör mig till en kung
Hör jag ljudet av en älv och en skog i mitt hjärtas rum


Åh, jag är född i en liten by i ett av världens hörn
Vid en landsväg där allt tar slut
Och där älven har sitt krön


Hmmm, här har han haft svårt för att bestämma sig. Om man ska skriva på dialekt så hade den tredje raden låtit "Där varsch jag kommer ifrån". På svenska blir det knixigare, jag tror inte att "där var" är riktigt kompatibla. De ser konstigt ut att sätta dem efter varandra rent tempusmässigt. Där jag kommer ifrån eller där, varifrån jag kommer..men inget låter riktigt bra.

Jag är född i en liten by och där är jag morsans son
Det var länge sen jag bodde där
Där var jag kommer ifrån

Här, här, i ett av världens hörn
Här, här, i ett av världens hörn

 

Text: Kjell Wallmark, Inbyn 


 
 
Biggan

Biggan

12 maj 2008 23:22

Ehhh...sitter med solglasögon på. Man kan inte skriva text automatiskt för att man kan sjunga! Aj, aj, aj - vad denna text gjort mig generad. Då mindes jag bara att han var sin farsas son plus lite till....

http://biggans.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Vita

13 maj 2008 09:41

Han skulle ha Skrivit/sjungit den på bondska direkt då hade han kunnat hävda att "de man int begrip ska man int klaga på"

 
GIS-mormor

GIS-mormor

13 maj 2008 12:24

Jamen - ni har missat nåt väsentligt. Författare och poeter skriver inte "korrekt svenska", det är liksom inte grejen. Det verkar som om ni bara visar upp den kollektiva "skämmigheten" som massor av människor i den nordligaste delen av landet känner när det gäller språket.

Kom igen nu, var lite vidsynta! Jag gillar i alla fall låten trots att jag själv är noga med att skriva korrekt svenska.

http://gismormor.blogspot.com

 
Ingen bild

Vita

13 maj 2008 14:42

Men vänta nu, GIS-mormor du kan väl inte anklaga två nordsvenskor för att det handlar om skämmigheten hos Brolles dialekt. Jag älskar Brolles dialekt och alla andra Norrbottniska dialekter och tycker att de är vackra.
För det första - jag gillar att raljera och för det andra.....om man är tonsäker men inte textsäker så kanske man ska ta hjälp. Det har inget med dialekt att göra utan är mer för att tas på allvar.
Låten var ju söt när han kuppade i Körslaget men när jag läste texten så var min första impuls - be om hjälp nästa gång.

 
Biggan

Biggan

13 maj 2008 17:35

Korrekt svenska...när Ledin sjunger..."med en glass i min mun" - vill jag bara dö! Man kan ha en klubba i sin mun men glassen har man i sin hand!Töntiga nödrim är det fler som levererar...En som KUNDE var Cornelis W!!!Han var inte ens svenska från början! Brolle är visserligen norrbottning, har en fin röst men...sedan vill jag inte säga något mer. jag hänvisar till Alex Sculmans (arga) blogg istället...

http://biggans.bloggaggratis.se

 
GIS-mormor

GIS-mormor

13 maj 2008 17:36

Om det jag skrivit tagits som en anklagelse så ber jag om ursäkt, det var aldrig min mening att anklaga någon.

Det jag menade var att jag har mött så oerhört många människor här i Norrbotten som har komplex för sitt svenska språk (inte dialekten, märk väl). Jag har också mött en hel del människor som är duktiga på att hantera språket och som tyvärr skäms över sina medmänniskor i denna landsända som kanske inte är lika duktiga.

Språkfrågan har ju varit ett verkligt slagträ här - eller kanske snarare ännu längre norrut än här. Så allt det där är kanske inte så konstigt.

Sen måste jag medge att jag är aningen allergisk mot att man håller på att tillrättavisar folks språk.

http://gismormor.blogspot.com

 
Ingen bild

Vita

13 maj 2008 19:26

GIS:en - jag tar aldrig dina kommentarer som anklagelser, tro mig. Jag gillar att du läser och irriterar dig på mina skriverier.
Man har olika allergier - så är det bara.
Men jag gillar att du kommenterar.....fortsätt snälla!

Biggan - "Det var de första ord hon sa
När vi SPRANG på varann".....jag är allergisk mot Ledins sätt att betona fel stavelser..förutom att han är smått obehaglig

 
GIS-mormor

GIS-mormor

13 maj 2008 20:58

Klart jag fortsätter att kommentera din blogg. Din blogg är kul, du sticker ut hakan på ett sätt som jag inte riktigt vågar på min blogg. - Och du tål att man har andra åsikter än du, och gillar att bryta åsikter mot varann - det uppskattar jag!

http://gismormor.blogspot.com

 
Biggan

Biggan

14 maj 2008 18:40

Brolle, Berghagen, Ledin...nu börjar det bli riktigt läskigt....
Nej, nog måste vi ha uppfriskande meningsskiljaktigheter - och stundom vara rörande ense....Dynamik, DYNAMIK!

http://biggans.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vita Brevis - 13 april 2015 10:52


Man kanske ska vända sig till hundar eller katter?

Av Vita Brevis - 23 september 2014 22:17


Nu är det bevisat!!

Av Vita Brevis - 6 juli 2013 08:58

Jag har bestämt mig för att spira genuan i lovart och sätta en preventer guy på storen...och segla baklänges genom livet lite oftare. Jag har märkt att man kan säga nästan vilka obegripligheter som helst utan att folk synar. Jag har t.ex sagt att...

Av Vita Brevis - 6 februari 2013 20:49

En (jovialisk dansk) ansvarig på Facebook sitter i Uppdrag Granskning och förklarar leende policyn för näthot med att det beror på om hotaren menar det eller inte. I Köttvärlden behöver man inte bevisa uppsåt om man t.ex. kommer med hot om våld eller...

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards