Direktlänk till inlägg 23 maj 2008

Förstahandsval

Av Vita Brevis - 23 maj 2008 21:44

Biggans andra blogg.

Ämnet är Pugh-texter. Nu är väl kanske inte "Stockholm Stockholm stad i världen" riktigt mitt förstahandsval - jag väljer "Flickornas Laban" istället.

Att analysera Flickornas Laban är kanske inte mitt förstahandsval  men det är den Pugh-låt som har betytt mest för mig rent språkligt. Det har blivit ett "säg" - Flickornas Laban - killen som tjejer har som kompis men som de inte blir kära i. Flickornas Laban - inte pojkvänsmaterial.

"Inte flickvänsmaterial" betyder slampig men "inte pojkvänsmaterial" betyder kompis/brorsa. På samma sätt som impotent hos män betyder att inte fungera fysiskt medan frigid betyder kall. Så min Pugh-analys handlar helt oväntat om skillnader mellan könen.

Pughs Laban i låten låtsas som att han har en attraktionskraft på det motsatta könet som är högst imaginär.

En kärleksgud är helig
så människorna rör inte helgad mark

Man kan här förstå att Pughs Laban inte vill inse fakta - tjejer som har en Laban kommer absolut inte att se honom som man. Alltså är Laban en sorglig figur i mäns ögon men en bra kille i tjejers ögon.


Dom kallar mig flickornas Laban
för bara jag kan förstå där ingen kan
Dom kallar mig flickornas Laban
för bara jag kan förstå där ingen kan
En kärleksgud är helig
så människorna rör inte helgad mark
Kvinna är du ensam
så bara kom om du känner så
Ja sa, Kvinna är du ensam
så bara kom låta gyngan gå
och vill du bara snacka så går det bra
men då får du skynda på
Du kan va lång
Du kan va kort
Du kan ha håret blekt i rosa eller blått
Du kan va smal
Du kan va tjock
Du kan få vissla på Tjaikowskij eller rock
Du kan va vit eller gul
Du kan va brun eller svart
För mig är alla vackra, säj mej en tjel som är ful
Dom kallar mig flickorna Laban
för bara jag kan förstå där ingen kan
En kärleksgud är helig
så människorna rör inte helgad mark


En annan höjdare är Visan om Bo, hör bara samma tema igen:

Min tjej Louise

lånar och donar av folk som har fått för mycke

Min brud Louise, she’s

Tillämpar jämlikhet utan att få för mycke

Och hon gillar Bo, Bo, Bo

som glider mot stupet med flaggan i topp

Ja, hon diggar Bo, Bo, Bo

som skänkerna allt från hjärta och kropp

trummor och bas, harpa och pop


 
 
Biggan

Biggan

25 maj 2008 16:54

Nej, stopp och belägg..."...där satt dom allihop och tände på"!Hog farm tror jag den heter. Aftonfalken...mfl...Stockholm, Stockholm tog jag bara för att den passade in i emigrant-bloggen

http://biggans.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Vita

25 maj 2008 17:58

Hog Farm - du har rätt som vanligt. Audrey Hepburn-hatten av för dig Biggan

 
Biggan

Biggan

25 maj 2008 23:12

Men du är väl för rar!? Du kunde ha bannat mig för att jag inte kommenterade ovanstående texter.Jag kan bli lite generad när jag läser sådana där ord...Jag är mer bekant med "hon var lappflicka tacka för det - hon var vackrare än alla andra - ja det vackraste man kunde se..."

http://biggans.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Vita

26 maj 2008 00:44

Fåsenu.....generad men "det vackraste man kunde se". Ja Biggan du är väl för rar - ödmjuk som få, det märks tydligt. Vi ses i Bigga-stan i veckan.....om du ser nån som ser lite rar ut så kan du väl säga "Hej Vita!" för säkerhets skull - det lyser säkert upp dagen för någon medmänniska. Däremot lämnar jag Audrey Hepburn-hatten hemma - jag har för stort huvud eller också är det hatten som är för liten

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vita Brevis - 13 april 2015 10:52


Man kanske ska vända sig till hundar eller katter?

Av Vita Brevis - 23 september 2014 22:17


Nu är det bevisat!!

Av Vita Brevis - 6 juli 2013 08:58

Jag har bestämt mig för att spira genuan i lovart och sätta en preventer guy på storen...och segla baklänges genom livet lite oftare. Jag har märkt att man kan säga nästan vilka obegripligheter som helst utan att folk synar. Jag har t.ex sagt att...

Av Vita Brevis - 6 februari 2013 20:49

En (jovialisk dansk) ansvarig på Facebook sitter i Uppdrag Granskning och förklarar leende policyn för näthot med att det beror på om hotaren menar det eller inte. I Köttvärlden behöver man inte bevisa uppsåt om man t.ex. kommer med hot om våld eller...

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards