Direktlänk till inlägg 28 juni 2007

Frankering är kul

Av Vita Brevis - 28 juni 2007 09:24

Igår fick jag ett brev från Posten. Där stod att jag hade fått ett brev utan avsändare med "otillräcklig frankering" så brevbäraren kunde inte bära ut det till mig. Det fattades 5.50 kr därtill lades 10 kr i expeditionsavgift. Jag förväntades att före den 3 juli betala in 15.50 på Postens bankgironummer.....det var ett långt och komplicerat brev med OCR-nummer och en "käck"  rad om att jag även kunde låta talongen gå igenom en frankeringsmaskin och skicka tillbaka den - snarast. Jag bara älskar sånt här så jag ringde upp Posten privat, ett 020-nummer där de både har "lugnande" pausmusik medan man väntar och små budskap - inte speciellt sublima, som poppade upp och som muntrade upp mig så att jag var i toppform när jag väl var först i kön. "Lägg inte på luren - ditt samtal är viktigt för oss" - jo tjena änkte jag och satt och fnittrade och väntade på nästa plattityd.


Jag kom fram till slut och läste i princip upp hela brevet så långsamt jag vågade och bredde på min norrländska dialekt och sa - Vet du, jag kan faktiskt inte ens skilja på Posten och Kassaservice, och varför ska jag betala in summan på ett bankgironummer - hur logiskt är det?

-Tycker du att jag ska cykla hem från jobbet sätta på datorn och betala 15.50 på internetbanken för att sen cykla tillbaka och få ut brevet där de lämnar ut paket på ICA? Nej nej sa Post-kvinnan......där finns inte ditt brev. Okej sa jag var finns det då? -Det har ju brevbäraren (pucko, tänkte hon). -Jag ser här att det är undertecknat av NN på ditt postkontor.

-Bra, sa jag då har jag ett namn....har du ett telefonnummer så kan jag ringa henne? Sen sa jag: Det börjar bli ganska mycket jobb för 15.50, eller vad tycker du? - Vet du, sa Post-kvinnan......jag stryker det här på datorn - såja nu är det borta! Tack sa jag.  Min tro på människan ökade med flera procent just då.

 
 
GIS-mormor

GIS-mormor

29 juni 2007 13:23

Snyggt jobbat och tack för tipsen ;-)

http://gismormor.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vita Brevis - 13 april 2015 10:52


Man kanske ska vända sig till hundar eller katter?

Av Vita Brevis - 23 september 2014 22:17


Nu är det bevisat!!

Av Vita Brevis - 6 juli 2013 08:58

Jag har bestämt mig för att spira genuan i lovart och sätta en preventer guy på storen...och segla baklänges genom livet lite oftare. Jag har märkt att man kan säga nästan vilka obegripligheter som helst utan att folk synar. Jag har t.ex sagt att...

Av Vita Brevis - 6 februari 2013 20:49

En (jovialisk dansk) ansvarig på Facebook sitter i Uppdrag Granskning och förklarar leende policyn för näthot med att det beror på om hotaren menar det eller inte. I Köttvärlden behöver man inte bevisa uppsåt om man t.ex. kommer med hot om våld eller...

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards