Direktlänk till inlägg 2 januari 2008

Ojdå

Av Vita Brevis - 2 januari 2008 10:22

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_731723.svd

Jag blir lite trött på debattklimatet när man ska diskutera jämställdhet. Mannen som har skrivit den här artikeln avslutar med: Vi är alla människor, och det är mycket mer som förenar oss över könsgränsen än som skiljer oss åt....ändå gör han tvärtom och ger exempel efter exempel på hur elaka "feminister" är - utan att förklara om det är alla kvinnor eller någon obskyr maffia han snackar om.

"......Denna vrångbild förstärks av forskningsrapporter som påfallande ofta är vinklade, utförda av hängivna feminister som redan från början bestämt sig för vad de vill få fram." - Är det inte så med all forskning, att man utgår från en teori?


Allt beror ju på vad man väljer att ta upp. Om en man t.ex vid en tjänstetillsättning förbigås av en kvinna med sämre meriter är det inte kvotering utan positiv särbehandling och går att överklaga på samma grunder som där kvinnor får stå tillbaka för sämre meriterade män. Chansen att få rätt i efterhand är dock liten i båda fallen. När det gäller jämförelsen mellan skillnader i förebyggande vård - mammografi och prostatacancer så tycker jag att det haltar därför att man då som motpol kan ta upp exemplet på hjärtinfarkt där symptomen ofta är olika men där man använder mäns symptom som norm.

Vi är alla människor och det finns orättvisor i samhället och det finns våld inom olika slags relationer. Det är alltid olyckligt med människor som inte kan ta sig ur/får hjälp med att ta sig ur destruktiva relationer men jag tycker att man borde samtala om hur man kommer tillrätta med det problemet istället för att säga att kvinnor faktiskt också slår män - det är sant och det är fel men för det saken framåt? Att män är offer för det mesta våldet i samhället har väl kanske inte feminister så stor del i, kan jag tycka. Att män pucklar på varandra på gator och torg och inskolas i en kultur där våld är ett accepterat beteende är däremot någonting som många kvinnor och barn får känna av.



 
 
Ingen bild

c

2 januari 2008 11:13

du förstår inte Pärs kärnpunkt. Utan du gör precis vad han kritiserar.

Han lyfter fram ett ställe där män behandlas sämre än kvinnor... nämligen prostatacancer jämfört bröstcancer. Och detta problemet försöker du förminska eller vifta bort genom att säga att kvinnor behandlas sämre på ett annat område, nämligen hjärtinfakter.

Det är just det som är hans kärnpunkt som han vill bevisa: att mäns problem förminskas eller viftas bort.

Anledningen till att han inte fokuserar på vkinnors problem är att det finns horder av feminister som redan gort detta i decenier.

Och på frågan om han pratar om alla kvinnor när han pratar om feminister så ter sig svaret självklart då det endast är en minoritet av kvinnorna som aktivit väljer att kalla sig för feminister. Sen borde du inse att Pär inser att det finns skillnad på feminister och feminister... men att han fokuserar på dem som får utrymme i media och den akademiska världen.

 
Ingen bild

Mårten

2 januari 2008 11:16

Visst innehåller all forskning teorier, men du missar helt Ströms poäng. Han vill peka på att allvarliga fel, som varje seriös forskare måste undvika, förekommer inom genusdiskussionen och feminismen: Undvikande av försök som skulle kunna tänkas falsifiera den egna teorin, samt nedtystning eller vinkling av resultat som ändå kommer fram men som inte pekar i önskad riktning.

Man blir inte forskare bara för att man har en teori, helt enkelt.

 
Ingen bild

Vita

2 januari 2008 11:36

Jag förstår inte Pärs kärnpunkt, eh? Viftar bort? Jag gör inte alls precis vad han kritiserar - Nej jag gör precis som Pär och väljer ett helt annat exempel.
"...endast är en minoritet av kvinnorna som aktivit väljer att kalla sig för feminister" - Så jag skulle kunna sägas vara guilty by association?
För mig är feminism enkelt: Halva makten och hela lönen.
Jag viftar inte bort mäns problem men jag tycker att Pär säger emot sig själv när han å ena sidan säger att vi alla är människor och i nästa stund säger ungefär "alla utom feminister" utan att berätta vilka han snackar om.

 
Ingen bild

Vita

2 januari 2008 11:47

Förresten C och Mårten - "Thanks for correcting me, thats how I learn!"

 
Ingen bild

c

2 januari 2008 12:08

Vita

och varför valde du ett annat exempel? för att visa att Pär Ström har fel? För att visa att män inte är så orättvist behandlade som han säger? Vad ville du åstakomma genom med ditt exempel? Ville du visa att män behandlas mer eller mindre orättvist än vad Pär Ström påstår?

Tänk igenom detta lungt och still så inser du att du visst gör vad han kritiserar. och det uppfattar jag som att man inte förstår vad han menade om man nu väljer att bemöta hans kritik med att göra vad han kritiserar.

 
Ingen bild

Vita

2 januari 2008 12:17

Jag använde hans eget grepp, så enkelt var det. Jag tycker att han förenklar alltför mycket. Det är inte så att jag inte förstår vad han säger - det är bara det att jag inte håller med. Att klappa mig på huvudet och skriva "Tänk igenom detta lungt och still..." får inte mig att ändra uppfatning. Det kan faktiskt vara så att jag är av en annan uppfattning trots att jag mycket väl förstår vad både du och Pär Ström skriver.

 
Ingen bild

c

2 januari 2008 12:31

du får ha vilken uppfattning du vill. jag bara konstaterar att du gör vad han kritiserar. det är fakta. det är inget jag hittar på. men har du självinsikten att inse att du gör detta?

nu råkar det vara så att hans "grepp" är att förminska kvinnors problem genom att lyfta fram männens problem. det är precis vad han gör. och han kritiserar de som gör lika dant för att förminska mäns problem.

nu kanske du inser varför jag ville att du skulle tänka igenom det hela. men det gjorde du förståss inte. du gick i försvarsställning.

vill du tycka att kvinnor har det värre än män så var så god. för visst är väl våra åsikter ett val vi gjort? eller kan du inte hjälpa vad du tycker?

 
Ingen bild

Vita

2 januari 2008 13:03

Jag har aldrig sagt att jag tycker att kvinnor har det värre än män. Jag gillar inte Pär Ströms svepande argument.

 
Ingen bild

sbe70

2 januari 2008 13:37

Om man accepterar att båda könen har sina problem i samhälle och att bådas problem skall lyftas fram och belysas så anser jag att man tar ett steg framåt i utvecklingen mot en bättre värld. Just nu så är det inte många ord skrivna om männens problem. Dvs, det är obalans i debatten. Detta förringar/förminskar inte kvinnorna problem.

Jag kan bara spekulera i vad Pär Ström ville få fram och ovan var hur jag tolkade hans inlägg.

 
Ingen bild

c

2 januari 2008 13:53

Jag sa inte att du har sagt det. Men om du tycker det så var så god. Och om du tycker motsattsen så var så god då med. Eller om du tycker att alla har det exakt lika jobbigt så varså god då med.

Och kan du nu medge att du gör vad han kritiserar... som jag skrev i mitt första inlägg? Du som pratar om att klappa på huvudet borde väl kunna vara så storsint?

Visst, att dra slutsatsen att du därmed inte förstog kanske var att gå för långt. Men att du valde att göra vad han kritiserar tyder på att du inte förstog vad han kritiserar, även om det inte var ett bevis.

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

2 januari 2008 23:29

Oj!
Vilken lust att "ha rätt" ...
Puh!

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Vita

3 januari 2008 10:45

Ja frun - Puh!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vita Brevis - 13 april 2015 10:52


Man kanske ska vända sig till hundar eller katter?

Av Vita Brevis - 23 september 2014 22:17


Nu är det bevisat!!

Av Vita Brevis - 6 juli 2013 08:58

Jag har bestämt mig för att spira genuan i lovart och sätta en preventer guy på storen...och segla baklänges genom livet lite oftare. Jag har märkt att man kan säga nästan vilka obegripligheter som helst utan att folk synar. Jag har t.ex sagt att...

Av Vita Brevis - 6 februari 2013 20:49

En (jovialisk dansk) ansvarig på Facebook sitter i Uppdrag Granskning och förklarar leende policyn för näthot med att det beror på om hotaren menar det eller inte. I Köttvärlden behöver man inte bevisa uppsåt om man t.ex. kommer med hot om våld eller...

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards