Direktlänk till inlägg 6 april 2008

Rent....Hus

Av Vita Brevis - 6 april 2008 14:07

Jag ser med stigande förvåning (och äckel) hur en Professor och en VD "rear runt" i ett lortigt svenskt hem och förfasar sig. "En riktig karl bor inte såhär" upprepas gång på gång.


Inte var det väl det här som avsågs när de sociala ingenjörerna under förra seklet drömde om det städfria hemmet som skulle realiseras med hjälp av dammsugare och tvättmaskiner.

Det kommer aldrig att finnas städfria hem och.....det hjälper inte att låta bli att städa.

Städning ÄR tråkigt...punkt - det är nog bara att gilla läget.


Jag blev lite nyfiken på vilka människor som vill gräva i sånt här:

Städexperterna:
Marie-Louise Danielsson Tham, kallas också Bakterietanten:
Hon är professor i livsmedelshygien och legitimerad veterinär. Marie-Louise säger att hon själv är pedant för det gör livet så mycket lättare. Under sin verksamma tid som veterinär blev hon nyfiken på livsmedelshantering och dess närområde. Det var så spännande att hon bestämde sig för att doktorera på avloppsvatten.

Hon arbetar även på restauranghögskolan i Grythyttan. Hon tar gärna näs- och salivprov på sina elever och låter dem undersöka wettextrasor. Hon lyfter ofta på gallret till avloppet i badrummet och undersöker vilka bakterier som växer där.

Marie-Louise har medverkat i tv-programmen Carl-Jans änglar och i TV4:s Köket.

Marlené Eriksson
Marlené är vd för ett städföretag sedan 1992. Företaget har 50 anställda. Hennes måtto är “problem är till för att lösas”. Tidigare arbetade hon i 11 år på kontrollavdelningen på ett läkemedelsföretag.

Marlené gör inte bara hembesök hos nya kunder utan är själv ute och städar i stort sett varje dag. I sitt dagliga arbete stöter hon på allt från små lortiga lägenheter till flotta villor.

Snabbt läser hon av kunden, är väldigt observant och grundlig. Hon ser behoven och tänker alltid på helheten. Hon har aldrig tackat nej till ett jobb, ingenting kan vara för nedsmutsat.


Jag funderar också på vilka slags människor som vill vara med, för de söker väl själva till programmet? Är inte skammen större än vinsten?

Vore det inte bättre att köpa tjänsten/dra ihop ett gäng med kompisar till en städfest än att göra sig till åtlöje inför grannarna.

 
 
Meja

Meja

6 april 2008 20:55

Jag har funderat på samma typ av frågor som du. Dels vilka "städtanterna" är, tack för informationen, och dels varför man/hur man kan utsätta sig för en sådan grej.

De har det så otroligt äckligt skitigt så jag vet inte vad. Visst, jag hatar att städa men det är ju bara att gilla läget och springa med dammtrasan i högsta beredskap samt dammsuga var och varannan dag.

Finns det något sätt att göra städningen roligare på tro, mer än att sätta på en bra musikskiva? Tacksam för tips! :)

http://mitt-liv.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vita Brevis - 13 april 2015 10:52


Man kanske ska vända sig till hundar eller katter?

Av Vita Brevis - 23 september 2014 22:17


Nu är det bevisat!!

Av Vita Brevis - 6 juli 2013 08:58

Jag har bestämt mig för att spira genuan i lovart och sätta en preventer guy på storen...och segla baklänges genom livet lite oftare. Jag har märkt att man kan säga nästan vilka obegripligheter som helst utan att folk synar. Jag har t.ex sagt att...

Av Vita Brevis - 6 februari 2013 20:49

En (jovialisk dansk) ansvarig på Facebook sitter i Uppdrag Granskning och förklarar leende policyn för näthot med att det beror på om hotaren menar det eller inte. I Köttvärlden behöver man inte bevisa uppsåt om man t.ex. kommer med hot om våld eller...

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards