Direktlänk till inlägg 16 april 2008

Nej

Av Vita Brevis - 16 april 2008 09:42

Nej jag har inte gått ur kyrkan. Jag vill inte gå ur och jag har haft svårt att se att jag årligen skulle kunna tjäna så grova pengar på det som en del påstår. Jag har däremot inga problem med att förstå min vän som är homosexuell och framgångsrik företagare i sin kommun och som gör affärer med kyrkan. Han har gått ur pga att han (naturligtvis) tar det personligt när han hör kyrkans folk uttala sig i pressen om att homosexualitet är onaturligt. Han och hans man tar det förstås mycket personligt.


Alla måste vi betala en avgift för att bli omhändertagna efter döden - oavsett vad vi tror på. Det här verkar egentligen vara ett informationsproblem och det verkar handla om layouten av deklarationsblanketterna.


Såhär funkar det alltså:


Alla som i dagarna får sin deklarations­blankett kan där bland annat se hur mycket de betalar i begravnings- respektive ­kyrkoavgift
Alla som bor i Sverige är skyldiga att betala begravningsavgift, för att garantera att alla människor får ett värdigt omhändertagande efter döden
en gravplats och en lokal där en begravnings­ceremoni kan hållas oavsett om man tillhör ett trossamfund eller inte.
Riksdagen har gett Svenska kyrkan uppdraget att ansvara för begravningsverksamheten i hela landet, utom i Stockholm och Tranås.

För den som bor i dessa två kommuner anges begravningsavgiften som en egen post på deklarationsblanketten.
I resten av landet anges den däremot som en del av kyrkoavgiften och då endast med procentsatsen angiven.

För den som inte känner till skillnaden mellan begravningsavgift och kyrkoavgift bäddar detta lätt för missförstånd.
Kyrkoavgiften framstår som högre än den i praktiken är och det är lätt att tro att hela kostnaden försvinner om man lämnar Svenska kyrkan, vilket alltså inte är fallet.


Hela texten här

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vita Brevis - 13 april 2015 10:52


Man kanske ska vända sig till hundar eller katter?

Av Vita Brevis - 23 september 2014 22:17


Nu är det bevisat!!

Av Vita Brevis - 6 juli 2013 08:58

Jag har bestämt mig för att spira genuan i lovart och sätta en preventer guy på storen...och segla baklänges genom livet lite oftare. Jag har märkt att man kan säga nästan vilka obegripligheter som helst utan att folk synar. Jag har t.ex sagt att...

Av Vita Brevis - 6 februari 2013 20:49

En (jovialisk dansk) ansvarig på Facebook sitter i Uppdrag Granskning och förklarar leende policyn för näthot med att det beror på om hotaren menar det eller inte. I Köttvärlden behöver man inte bevisa uppsåt om man t.ex. kommer med hot om våld eller...

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards