Direktlänk till inlägg 30 april 2008

Boktips till Stig Hadenius

Av Vita Brevis - 30 april 2008 10:28

I dagens SvD går före detta journalistprofessorn, Stig Hadenius, till attack mot SVT:s Psalmtoppen. Hans anmälning till Granskningsnämnden för radio och tv innehåller raderna - jag citerar:

Här vulgariserar en före detta Bolibompa-programledare bland de finaste vi har i folklig sång.

Jag kommer inte ihåg att Grynet/Elin Ek var programledare på Bolibompa....hade inte hon en egen Grynets show? Enligt tidningen Resumé har Hadenius dock ingen större förhoppning om att Psalmtoppen ska fällas.

För det första - vad ska Psalmtoppen fällas för? Dålig smak?

För det andra - Att förminska Elin Ek och få det att låta som att hon har halkat in på ett bananskal utan talang tycker jag är lite som när Göran Persson demonstrativt vände ryggen till Maud Olofsson under en riksdagsdebatt.

Grynets show var omåttligt populär och Elin valde att själv lägga ner sin populära karaktär Grynet till mångas, bl.a min, stora sorg.


Ska Granskningsnämnden syssla med dålig smak eller eventuellt våldförande på en genre som anmälaren gillar?

Tänk på alla dansbandsintresserade som skulle kunnat stämma Black Ingvars om de haft mindre humor.... eller Andra Avenyn som skulle kunna sågas jäms med fotknölarna pga att det vulgariserar det Goa Göteborg - av någon anmälare i uppenbar brist på en hobby.

Det finns mycket på tv som jag hoppar över och jag förväntar mig aldrig en tv-tablå i min smak, men det är väl sunt eller?

En helkväll framför en tv är väl inte så sexigt och en hel kväll med Vitas favoriter - då skulle jag nog får starta en ny kanal, och det finns redan för många.

Man får gnälla över program men att skylla på dålig smak och förmiska Elin Ek med Bolibompa-epitetet är lägre än Glocalnet.

Men han har gjort sig ansträngningen att anmäla, för att få fram sin poäng och få ur sig sin indignation samtidigt som han inser att han kommer at förlora slaget. Han behöver nog en hobby, tror jag.

Ett boktips "Hobbyentusister och Folkhemsbyggare" av Jochum Stattin.


 
 
Ingen bild

Hans

30 april 2008 13:41

Jag skulle säga att Bolibompa är bland det finaste vi har...
Bra skrivet för övrigt.

 
Ingen bild

Vita håller med

30 april 2008 20:11

Nu var det länge sedan jag följde med i Bolibompa men jag håller med iaf. Tack för din vänliga kommentar

 
Ingen bild

Medhåll

2 maj 2008 15:18

Det bör påpekas att Hadenius på äldre dagar vräker ur sig otidigheter om det mesta, så om någon bör ifrågasättas är det nog han. För de som minns det, så var det han som hade en lång inlaga i en ledande tidning om hur besvärande glassbilsmusiken är och att glassbilar bör förbjudas, för inte så länge sen.

 
Ingen bild

Vita

2 maj 2008 15:40

Jag håller med dig Medhåll - Är det någon som ska ifrågasättas här så är det inte Grynet.Det finns något ofrivilligt komiskt över människor som vräker ur sig otidigheter om glassbils-tutor eller andra saker som går ut på att de har god smak till skillnad mot vi andra - packet

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vita Brevis - 13 april 2015 10:52


Man kanske ska vända sig till hundar eller katter?

Av Vita Brevis - 23 september 2014 22:17


Nu är det bevisat!!

Av Vita Brevis - 6 juli 2013 08:58

Jag har bestämt mig för att spira genuan i lovart och sätta en preventer guy på storen...och segla baklänges genom livet lite oftare. Jag har märkt att man kan säga nästan vilka obegripligheter som helst utan att folk synar. Jag har t.ex sagt att...

Av Vita Brevis - 6 februari 2013 20:49

En (jovialisk dansk) ansvarig på Facebook sitter i Uppdrag Granskning och förklarar leende policyn för näthot med att det beror på om hotaren menar det eller inte. I Köttvärlden behöver man inte bevisa uppsåt om man t.ex. kommer med hot om våld eller...

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards