Alla inlägg under april 2008

Av Vita Brevis - 4 april 2008 13:02

Hittade det här på wasabi.nu. Jag är ingen tjej som klagar på ringar och har egentligen inte fattat vad alla tjejer klagar på - egentligen. Den som har skrivit texten har en poäng i att män förväntas ta i toaringen två gånger per kissbesök. Jag tycker att det är tråkigt att sätta sig på en blöt ring och jag tycker att det är tråkigt att sätta sig direkt på porslinet - och nej, man tittar inte alltid efter innan man sätter sig när man behöver som mest.

Jag har dock märkt att det föreligger en viss diskrepans mellan svenskt- och amerikanskt toasits-tjat. Det verkar som att svenskor tjatar om att man/män ska fälla ner ringen och amerikanskor på att man/män ska fälla upp ringen. Jag har inget att hänga upp min spaning på mer än amerikanska serier och gnällande vänner.


En jämställdhetsfråga att tänka på

Tänkte lite på att kvinnor ofta klagar på att sittringen är uppfälld. Hur står det till med er jämställdhet egentligen?

Scenario 1:
En man kommer in på toaletten, han måste fälla upp sittringen, kissa och sedan fälla ner den igen. Två gånger måste han vidröra ringfan!

Scenario 2:
En kvinna kommer in på toaletten. Sittringen som är nere förblir nere, hon kissar, sittringen behöver ej fällas ner då den redan är nere.

Det jämställda scenariot:
Mannen fäller upp och kissar, kvinnan fäller ner och kissar.

Av Vita Brevis - 4 april 2008 12:01

Hittade en rosa blogg på Gillas sida. Väldigt roligt skrivet om Åke Green - pingstpastorn som har blandat ihop "homo" och "pedo".

Det handlar tydligen om frekvensen typ:

De flesta människor inser nog intuitivt att frekvensen av pedofili är högre bland homosexuella män.Totala antalet fall av pedofili är högre bland heterosexuella män - då oftast med flickor. Men frekvensen är mycket högre bland homosexuella män.



Av Vita Brevis - 4 april 2008 09:49

Snart snart är Betti Spagettis färgglada veckodagar slut. Jag köpte en rosa

skjorta...... 

 

som matchar mina senaste glasögon från favoptic. Gick och rotade på Lindex damavdelning men blev mer och mer uttråkad...tog rulltrappan ner till BikBok och ja, jag känner mig mycket mer hemma där än på Lindex. Hade jag varit yngre så hade jag varit bättre på att "act my age" - se Florence inlägg.




Av Vita Brevis - 3 april 2008 16:43

Årets första dermografism-utbrott kom precis och det trots nytagen kortisonspruta - Livet är vackert men Vita är randig!

Av Vita Brevis - 3 april 2008 11:50

Tjuvlyssnat

Kön vid kassan på Hemköp, Uppsala

Två kvinnor ~65 och ~70, som verkar känna varandra, står efter varandra i kön. Kvinna  ~70 sitter i rullstol.
Kvinna ~65: Åh nej, nu glömde jag ju morötterna i alla fall.
Rullstolsbunden kvinna ~70: Ta det lugnt, ta det lugnt. Vi vill inte ha några hjärtinfarkter nu.
Kvinna ~65: Nej, det har vi fått nog av redan.
Kvinna ~65 går iväg för att hämta morötter. Kvinna ~70 börjar då prata med en annan kvinna ~3o i kön bredvid.
Kvinna ~70: Ja, så var det. Jag sprang som bara den förut, och åkte skidor gjorde jag också. Och så sov jag fem timmar per natt, och nu sitter jag här. Folk tittar på mig och tror att jag är en rullstolsbunden idiot, och så märker de att jag målar ögonfransarna, men ändå inte är dum i huvudet, och då blir de arga. Jag skulle sprungit om dem när jag kunde.

Av Vita Brevis - 3 april 2008 10:03

Storstaden ligger insvept i dimma och solen pressar på och vill igenom. Jag beräknar att det blir 1-0 till solen och lika varmt på balkongen som det var igår.

Jag solade i bara linne igår och läste min bok Svenska hem. Boken är faktaspäckad och fruktansvärt rolig. Igår hann jag läsa kapitlen om dammsugare och badrum. Nästa kapitel är tvättstugor....gemensamma tvättstugor, med sin speciella liturgi, som kanske kan illustrera den svarta torsdagen.


Den svenska byråkratin (och demokratin) vilar på en stabil grund av tvättstugeregler. Det är där svensken lär sig lyda. Den verklige busen kastar inte gatsten genom skyltfönster - han låter bli att tömma luddfiltret.

Fred Forsell Expressens bilaga Leva&Bo 2001


Jag läste citatet för Vito som genast började berätta en känslosam historia som innehöll en tant, en hypermodern tvättstuga, adrenalin och en massa katthår. Jag kunde inte låta bli att skratta....."det är just den sortens indignation som är kul".

-Mäh! sa Vito.


En väldigt intressant sak i badrumskapitlet handlade om Lubbe Nordströms resa från söder till norr genom Lort-Sverige och den kampanj som bedrevs i bl.a radio för att få folk att sätta in badrum i sina hem.


"Skiten är inte jämnt fördelad över Lort-Sverige. Den är värst och djupast ingrodd i södra Sverige, särskilt Blekinge och Skåne där snusket är av själslig natur. Lortigheten avtar sedan sakta i takt med att Lubbe förflyttar sig norrut. Renligheten, och badrumsfrekvensen ökar med avståndet till Sydsverige. Resan från Skåne till Norrbotten är en resa i tiden, från det gamla jordbruks-Sverige till det nya industri-Sverige.......Sverige var vid denna tid (1938) som modernast i den myllrande myrmarkerna kring Luleå, där bilar och lättviktsmotorcyklar susade fram mellan rader av vita funkishus"

Per Svensson Svenska hem


"Du vet, jag vart häpen! Dom där HSB-husen! Det har dom inte sett maken till varken i södra Sverige eller ens i USA."

Radioteknikern Hedin, Lubbe Nordströms sidekick i ett radioprogram 1938


Det påminner mig om Lilian Ryds bok Vi åt aldrig lunch, där hon skildrar sin arbetarklassuppväxt i Voullerim och de kulturkrockar hon upplever när hon på 1960-talet flyttar till Uppsala och börjar studera på universitetet. Land möter stad, arbetarklasskulturen möter den borgerliga och nord möter syd, i denna uppmärksammade bok. I boken försöker Lilian Ryd ge sitt svar på frågan om varför norrlänningarna blev som de blev. Hon belyser såväl vardagsfenomen som städning, promenader och lunchätning, som stora frågor om religion, pengar, sjukdom och jämlikhet.


Jag förstod t.ex aldrig, när jag växte upp, varför jag som Norrbottning i södra Sverige skulle känna mig som kusinen från landet. Faktum var att jag ganska ofta trodde att folk drev med mig eftersom jag inte tyckte att de hade speciellt många "moderniteter" att skryta med.



Av Vita Brevis - 3 april 2008 02:09

Vita laddar inför den svarta torsdagen......återkommer på morgonsidan.

 

Av Vita Brevis - 2 april 2008 17:13

Grön onsdag och vi har tagit ett moget beslut om att köpa grön astro turf till balkongen för att det killar så skönt under fötterna. Vi räknar med att få känna gräset mellan tårna utan att behöva bekymra oss över tjälen...



Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards