Alla inlägg den 8 maj 2008

Av Vita Brevis - 8 maj 2008 21:47

Om man är pollenallergiker ska man akta sig för att äta en massa saker. I en kvällstidning kan man idag lära sig vad man ska undvika om man är allergisk mot björk-, gräs- och gråbopollen. Listan är mycket lång kan jag säga och det kan förklara en hel del olägenheter i min kropp. Enligt den här listan ska man förutom nötter, stenfrukter, baljväxter, tomater, paprika, vitlök, selleri, senap, solrosolja, banan, melon, gurka och diverse kryddor även undvika potatisskal????

Hur ofta äter du potatisskal, under pollensäsong?

Av Vita Brevis - 8 maj 2008 21:46

Jag tänder ljus varje kväll men just ikväll tänder jag mina ljus för Simon Söderberg och hans familj.

 

Av Vita Brevis - 8 maj 2008 18:31

Det här är en skylt som varnar för japanska frottörer

A sign outside of a bicycle parking lot in Chiba, Japan, warns
Av Vita Brevis - 8 maj 2008 18:13


Bakom mina solglasögon
kan jag va' mig själv.
Allting blir så vackert genom,
genom mina solglasögon, är ljuset alltid gult.
Allting känns så riktigt bakom. 


Nej det är inte gult - men en vilsam skugga i ett kliande pollenlandskap 

Har aldrig tänkt på att man kan ha slipade solglasögon eller glasögon med solglas eller hur man ska säga.

Nätglasögon - för första gången i mitt liv kan jag gå omkring i solglasögon, och se världen samtidigt!

I am a cool grannie?

Av Vita Brevis - 8 maj 2008 18:04

Kunde inte ha sagt det bättre själv

The world owes nobel award winning author Elfriede Jelinek an apology…..
Elfriede Jelinek, Austria’s Nobel Prize-winning novelist, has been criticised in the past for her “hysterical” portraits of a repressive society which breeds sexual perversity, suppressed violence and human degradation.

Well, it looks as if Ms Jelinek may not have been hysterical after all. Even she would have struggled to imagine the cunning beast that is Josef Fritzl.

How many more anguished ghosts have to come up out of the cellar before Austria honestly examines its own past?


eller som Ann Helena Rudberg skriver




Av Vita Brevis - 8 maj 2008 17:44

Otillräknelig, oförmögen att förstå konsekvenserna av sitt handlande, just då.

Rättspsykiatri är ingen exakt vetenskap, nej precis....

 


Jag håller inte med kvällstidningarnas bild av att Rödebypappan har delat landet i två läger. Jag tycker att pappan har ett kompakt, snudd på amerikanskt John Wayne-stöd för rätten att skydda sitt hem med hagelgevär.

Han har fått tillbaka sitt gevär by the way.

Jag önskar Rödebypappan psykologstöd även om han inte blev dömd till vård. Även om han inte överblickade konsekvenserna just då så måste vetskapen om att han faktiskt laddade om och skjöt ihjäl ett liggande barn vara nog för att få en människa att tappa fotfästet i tillvaron.

Av Vita Brevis - 8 maj 2008 17:34

 


Sorg är alltid sorg om än i direktsänd TV.

Utan att förminska eller förstora

Sorg ska respekteras

Det är väl så man ska förstå de sönderslagna kistlocken i Vännäs,

som gjordes i smyg....'

Sorgen ska respekteras

Men, vem respekterar Anna Söderbergs sorg?


Bjuder ett mänskoöga
till stilla kärleksfest
oss, kyliga och tröga,
som folk är mest,

lägger som himmelsk läkning
för djupa själasår,
en vän, fri från beräkning,
sin hand i vår,

synes en ljusglans sprida
sig kring vår plågobädd -
då sitter vid vår sida
en gud förklädd.


Av Vita Brevis - 8 maj 2008 12:45

Varför upprör det här så mycket? Uppdrag granskning har varit ute och granskat igen och anonyma fd. kyrkogårdsarbetare bekräftar att man brukar knäcka kistorna efter gravsättning för att undvika sättningar i marken.

Svenska kyrkan har anmält sig själva för gravskändning.

Krishantering för kyrkogårdsarbetare, kanske vore nåt?

Man lovar de anhöriga i inslaget att kistorna inte ska knäckas i fortsättningen....kistor är dyra.


Men, vad gör det väl den döde - det gör väl ingenting.


Vad gör det väl den döde, därnere i hans grav,
att kistan hamnat upp och ner och locket ramlat av.
När han har fyra söner, som står där allihop
och fälla bittra tårar bakom nya plommonstop.

Vad gör det väl den döde, det gör väl ingenting
att sönerna har slumrat in och hästen vandrar kring,
och nyper sig en tugga på kullarna bredvid
när nattens mörker ruvar över kyrkogårdens frid.


ur Åkare Lundgrens begravning av Ruben Nilsson

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards