Direktlänk till inlägg 8 maj 2008

Hur man än gör

Av Vita Brevis - 8 maj 2008 09:55

Hur man än gör så blir det tokigt ibland. Man kan ju inte ringa tokviktiga telefonsamtal till generaldirektörer när man väntar på att få avloppsrören "provtryckta". Det passar sig inte. Så under tiden får man mata bloggen och vänta - vänta är en av de saker jag är minst bra på. Det är så mycket man kan hitta på när man ska slutföra ett projekt. Man kan t.ex leta upp en massa onödig information på nätet istället för att göra det man borde.

En gång satt jag och kollade upp abortstatistik när jag hade ett par timmar kvar till deadline och samtidigt chattade med en vän. Då myntades uttrycket "Gräset är alltid grönare på andra sidan abortstatistiken".

Idag sysslar jag med Forskning och Framsteg och hur konsumentens beteende ska förändras och, ja ....förpackningar.

Svenska folkets beteende ska återigen förändras - den här gången handlar det inte om god smak vs kitsch utan hur man manglar ut det sista i yoghurtförpackningar och tandkrämstuber. Undrar om forskaren Beatrice vet att hon är en i raden av folkliga upplysare såsom Lubbe Nordström och Elin Wägner och Alva förstås. Fast mycket handlar ju faktiskt om produktutveckling, ett av mina favoritämnen, hos förpackningsindustrin.


I genomsnitt är en tiondel av tandkrämen kvar i tuben när konsumenten tror att den är tom och kastar den, skriver Forskning & Framsteg i sitt nya nummer. Yoghurt kommer inte långt efter - där slängs 8 procent av innehållet bort.

Siffrorna kommer från en undersökning gjord av Beatrice Johansson på forskningsinstitutet Packforsk. Hon har undersökt spillet i våra tjugo vanligaste kladdiga produkter. Och resultaten är alltså nedslående.

Om man bara vänder upp och ner på en vanlig 1-liters filmjölksförpackning kommer 9 viktprocent att finnas kvar. Om man däremot pressar ihop förpackningen noga blir bara 1 procent kvar.

Beatrice Johansson uppmanar nu förpackningsindustrin att utforma förpackningarna bättre. Annorlunda design och bättre materialval, t ex en ytbehandling på filpaketets insida, kan göra mycket.

Inte bara designen kan förbättras. De som fyller förpackningarna bör välja behållare som är bättre anpassade efter hur trögflytande innehållet är, skriver Forskning & Framsteg.

- Också konsumentens beteende kan förbättras, liksom industrin borde lära sig mer om hur konsumenten faktiskt brukar göra när han eller hon tömmer förpackningen, säger Beatrice Johansson.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vita Brevis - 13 april 2015 10:52


Man kanske ska vända sig till hundar eller katter?

Av Vita Brevis - 23 september 2014 22:17


Nu är det bevisat!!

Av Vita Brevis - 6 juli 2013 08:58

Jag har bestämt mig för att spira genuan i lovart och sätta en preventer guy på storen...och segla baklänges genom livet lite oftare. Jag har märkt att man kan säga nästan vilka obegripligheter som helst utan att folk synar. Jag har t.ex sagt att...

Av Vita Brevis - 6 februari 2013 20:49

En (jovialisk dansk) ansvarig på Facebook sitter i Uppdrag Granskning och förklarar leende policyn för näthot med att det beror på om hotaren menar det eller inte. I Köttvärlden behöver man inte bevisa uppsåt om man t.ex. kommer med hot om våld eller...

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards