Alla inlägg under mars 2008

Av Vita Brevis - 27 mars 2008 11:04

Den här Nutley-filmen kommer jag nog inte heller att se.

Sällan har väl en svensk film sågats så samfällt innan premiären. Det kan bero på den trailer som har gått på reklamtv-kanalerna och som visar en fryst bild av Helena Bergström i en lämplig "rockkpose". Det kan också vara en Carola-effekt. 2008 året då det blev okej att sparka på Carola offentligt kanske det spillde över på folkliga paret Nutley/Bergström. Nej, de har nog varit folkliga hela tiden och haft sin publik. Det är nog rescensenter som är småaktiga, bara. Jag läste en intervju i nya numret av Tara - helt emot mina eventuell principer. Jag blev inte klokare eller mer välvilligt inställd till Helena Bergström efter genomläsningen men en sak som jag tyckte var kul: Ingmar Bergman gillade Paradiset - det gjorde jag också - helt emot mina eventuella principer.

Av Vita Brevis - 27 mars 2008 10:44

Jag skrev i ett tidigare inlägg om Övre Norrlands tidiga historia och funderade på en sak: Varför heter det Övre Norrland och inte Nedre Norrland? Jag tror att det heter Södra Norrland och Övre Norrland. Betyder det isåfall att det finns en remsa mellan de tu som blir ett ingemansland? Foppa-land och Ådalen och IKEA-land kanske inte finns egentligen.

Hela Västernorrlands län kanske egentligen är ett luftslott.

Jag till exempel - är usel på Södra Norrlands geografi. Jag kan sätta in kuststäderna i rätt landskap men jag kan inte skilja på Harmånger och Tönnebro, Stockholmsbussens matpaus-ställen, och får skäll av Ulf/Vildhunden varje gång jag skriver fel. Men för mig är Södra Norrland en genomfart när man ska till Stockholm, jag har inte vistats i Södra Norrland, söder om Sundsvall, mer än en natt i Söderhamn och en natt i Ljusdal. Är det någon som kan bringa klarhet i mitt geografiska dilemma? Alltså inte var Harmånger ligger - utan om varför det inte heter Nedre Norrland.

Av Vita Brevis - 27 mars 2008 10:41

Den här kommer jag inte alls ihåg, men.......här snackar vi avancerad 80-talsbeatbox

Av Vita Brevis - 27 mars 2008 10:32

Jag hittade den här sketchen på sissis blogg och minns hur jag skrattade nedlåtande åt banlonpolos och terylenbyxor...då. Nu vrider jag mig i vämjelse åt de 80-taliga axelvaddarna på de rosaklädda...yuk...expediterna i herrbutiken.

Av Vita Brevis - 26 mars 2008 11:55

Klockan är inte ens lunch och jag är hemma igen, i mitt andra hem i storstan. Läste DN på flyget, en väldigt intressant essä Exil och minne.

Den handlar om hur det är att fördrivas från sin hemstad genom etniska rensningar som Königsberg/Kaliningrad efter andra världskriget. Eller Spalato/Split med anor i romarriket som hade en blandad italiensk och slavisk befolkning innan kriget. På ett ställe i essän hittade jag den här passagen:

En och annan föreställer sig möjligtvis tyskarnas närvaro i Ostpreussen eller italienarnas i Dalmatien som relativt korta parenteser i dessa områdens historia, men så förhåller det sig inte. Ostpreussens tyska befolkning började komma dit på 1200-talet och den i dag kroatiska staden Dubrovnik hade under åtta sekler en italiensktalande population och bar under alla dessa århundranden namnet Ragusa. Hur länge har det - för att här förtydliga med en jämförelse av svenska förhållanden - bott svenskar i övre Norrland?


Jag började fundera....Nederlule kyrka är väl medeltida - och kollade upp det på Wikipedia. Japp, Nederlule kyrka byggdes på 1300-talet och det lär väl ha bott en och annan svensk i området redan innan för att man skulle komma på något så befängt som att bygga en stor stenkyrka. Jag menar man bygger väl en kyrka där det finns människor, eller?

Det verkar vara så lätt, även för bildade människor, att uttrycka sig som om Norrland existerar pga 1800-talets kolonisation....som att det knappt fanns folk här innan, men det fanns folk/svenskar i Övre Norrland långt innan avvittringen.

Av Vita Brevis - 26 mars 2008 07:06

Ultratidig morgon i Vita-land och frukost i vargtimmen. Nu har jag packat och jag släpar med mig Svenska hem av Per Svensson till Stockholm. Den är helt eljest mot Kvinnor i väglöst land av Lilian Ryd som jag läste innan. Mitt deckarintresse har tillfälligt dämpats och nu är det tydligen facklitteratur som gäller. Lyssnar mindre på Houston-rap och mer på Säkert. Tänk vad saker kan svänga.  Bromma, vänta lite för nu kommer Vita!


Av Vita Brevis - 25 mars 2008 13:14

Jag längtar hem både i Vita-land och i storstan så nu efter en vecka hemma och framflyttad jobbvecka så åker jag söderut igen. Jag bokade om biljetten imorse och flyger till jobb direkt från storstaden istället. Flyg är billigaste alternativet här, om man räknar in restiden,  det blir ju lite märkligt när folk propagerar för att man ska lägga ner inrikesflyget söder om Sundsvall. En del jobbar på att inrikesflyget ska läggas ner helt men då kan man ju inte ha så himla bra geografikunskaper. Jag skulle inte klara mig utan ett relativt billigt inrikesflyg varken privat eller i jobbet. Jag har mellan 30 mil och 100 mil till jobbet beroende  vilket hem jag utgår ifrån.

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards