Alla inlägg den 29 september 2007

Av Vita Brevis - 29 september 2007 11:53

"Vita non est vivere sed valere vita est"

- Att leva är mer än att bara hålla sig vid liv.

Av Vita Brevis - 29 september 2007 11:44

Vad behöver du för att må bra?

- att du ska finnas bredvid.

Är det så enkelt eller svårt?

Förmodligen.

Nöj dig Vita

Livet är enkelt

"Vivas, crescas, floreas semperque gaudeas"

- Må du leva, växa, blomstra och alltid vara glad.

Av Vita Brevis - 29 september 2007 10:42

2 vackra bilder på fenomenet söndagsskola i Nyåker, tagna av den fantastiska fotografen Sune Jonsson........dock före min tid:

 

 

Av Vita Brevis - 29 september 2007 10:27

När Vita var liten fanns det hemmafruar och pappor jobbade på kontoret även på lördagar. På söndagen skulle man vila. Jag har läst beskrivningar, många år i efterhand, att de där söndagförmiddagarna för många var som "lördagkväll efter groggen och med släckt lyse". Dvs den enda ostörda tiden för småbarnsföräldrar att idka coitus. Jag säger inte att det var så i min familj - det skulle jag inte ens vilja veta. Vita gick på lekis men var en sån anarkistisk unge som rymde och hade svårt för att inse vikten av att stanna innanför staketet som fröknarna ville, så Vita rymde i tid och otid. Det fanns ju så många andra saker som var viktigt i livet.....tyckte Vita. Sen kom det här med söndagskolan. Anarkistisk och helt utan kristen bakgrund (förståelse för liknelserna liksom).....så gick det inte så bra. Vita har alltid haft svårt för att acceptera saker utan lite hälsosamt ifrågasättande. En gång på söndagskolan var nog. Vita kunde acceptera halva dagar innanför staketet på lekskolan under förutsättning att hon slapp gå på söndagskolan. Det var inte så lätt att nicka och humma och förstå varför Esaus pappa bara hade en välsignelse att dela ut t.ex Hur kan man kvantifiera välsignelser? Och vilka gifte sig Adam och Evas barn med när de gick ut i världen om de nu var den första familjen. Jag skulle inte heller ha velat ha lilla Vita i en söndagskolegrupp om jag hade varit söndagskolefröken. Men.....hur det här eventuellt påverkade mina föräldrars sexliv vill jag som sagt inte veta.

Av Vita Brevis - 29 september 2007 09:26

Vita fick ett sms av sonen, som är inbiten Björklövenanhängare i storstan, där stod: Covermum är i TV i en äcklig Leksand-tröja - var är världen på väg? Ja min son var är världen på väg? Det finns folk som har något emot blå-vita tröjor och några som inte gillar grön-gula, svart-gula.....det är inget varken Gud eller Vita råder över. Jag skulle tro att tröjfärgerna representerar någonting större som Vita inte riktigt kan greppa. Ibland är det provinsialism i det lilla formatet och ibland är det nationalitet.....eller varför inte "the love of the game". Vita är patriot litegrann ibland  när det gäller UIK:s svarta outfit eller Lulehockeys röd-svart-gula.....men inte så att jag skulle stå och frysa på en match eller säga något nedsättande om någon med annan tröjfärg. Jag tror på Vitas första tröj-tes......snyggast tröjan vinner när det gäller elitserien iaf - men den har ju inte funkat sen 1996.

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2007 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards