Alla inlägg under april 2008

Av Vita Brevis - 27 april 2008 15:00

Marit Pålsson var en auktoritet på barnuppfostran, eller snarare barnförståelse, när mina barn var små. Anna Wahlgren liksom dagens kategoriska supernannies har jag väldigt svårt för. Det bästa föräldrarådet av alla var ett citat av Skå-Gustaf Jonsson: Vad du än gör var inte konsekvent, då lär barnet sig att det inte kan påverka sin situation.

Det tyckte jag var ett bra råd och mina barns dagisfröknar fick jobba en del på den sk "prutmånen" i dagliga förhandlingar.

Men tillbaka till Marit. För mig är hon först och främst en personlig berättare med ett rikt liv bakom sig, och inte så mycket en politiker.

Hon beskrev i en bok att hennes son grät i förtvivlan när de försökte klippa hans hår när han var liten.Från en tvåårings håll kan det te sig rejält skrämmande att de vuxna man litar på klipper bort bitar av en och sedan försöker skämta bort det. Jag fick mig en tankeställare iaf.

En annan sak som var väldigt nyttig kunskap var det här: små barn kan drömma känslor. Även barn som är för små för att prata, kan vakna på natten och ibland man kan gissa sig till att de har mardrömmar.

Ibland kan det räcka med att sluta hissa barnet i luften (på dagen, alltså).

Det här var ett exempel på en "känsla" som ett spädbarn kan återuppleva i drömmen och jag skulle aldrig ha förstått sambandet utan Marit P.


Jag vet inte var man letar sig kunskap som förälder nuförtiden. Jag såg att nu går en ordinär profylax-kurs i Vita-staden på en dryg "kubbe" per "näsa".

I forntiden var sådant gratis.

....men jag tror ju på att man tror på det man vill tro och det man klarar av att ta till sig.

Av Vita Brevis - 27 april 2008 14:31

Eller ett zebragräs på balkongen

Av Vita Brevis - 27 april 2008 14:31

Av Vita Brevis - 27 april 2008 14:30

Av Vita Brevis - 27 april 2008 14:26

Av Vita Brevis - 27 april 2008 07:02

Förnöjsamhet är konsten att inte vilja det man ändå inte kan få.
Georg Thomalla

Av Vita Brevis - 27 april 2008 06:41

 

Åke Green ska 1 maj-tala...i Brålanda där nykterhetsrörelsen Blåbandet  firar folknykterhetens dag.

- Jag tror att det här är en bra lösning. Vi valde Brålanda med tanke på att Socialdemokraterna inte manifesterar där, för att undvika ytterligare motsättningar, säger Mikael Hansson ordf. i Blåbandet Trollhättan-Vänersborg.

Det är alltså samma arrangör men en annan plats. Socialdemokraterna i Vänersborg skulle ha samarbetat med Blåbandet men nu väljer man helt frejdigt Brålanda, en tätort i Vänersborgs kommun med 1472 invånare. Statistiskt torde det finnas några i Brålanda som känner sig kränkta av valet av talare och av Åkes budskap.

Varför envisas Blåbandet? Ha de skrivit fast sig i ett avtal med Åke som de inte kommer ur med äran i behåll?

Förstår de inte att det inte spelar någon roll om Socialdemokraterna manifesterar i Brålanda - det är ju inte direkt Socialdemokrater som är Åke Greens huvudfiende.

Jag skulle tro att ett enkelt upprop på QX och Facebook skulle dubblera Brålandas befolkning för en dag och sätta stopp för dumheterna.

Jag tycker att man ska få säga vad man vill men det betyder inte att jag tycker att man obehindrat ska få ägna sig åt hatbrott och använda sig av gamla anrika folkrörelser för att "nå ut med budskapet".

Budskapet har inget med kristen tro att göra. 


Av Vita Brevis - 26 april 2008 21:30

Här går Fördel Boden vidare i världens bästa Körslag och Linda Bengtzing förpassas tillbaka till Gullspång och så får jag ett sms från peaches: Fullt så fantastiskt är det inte. Jo, tänk för att det är det visst!

Linda Bengtzing har inte talang eller solister som kan jämföras med dem i de andra körerna. När man är så dålig så att man kan höra enskilda körsångare sjunga falskt i varje låt - då ska man åka ut, sån är lagen.

Jag beundrar Joakm Cans val av Carmina Burana.......oboy vad modigt.


Vi har tittat på Grynets Psalmtoppen också. Ett lite skumt program, jag förstår inte riktigt idén eftersom hälften av låtarna inte är psalmer och de psalmer som sjungs är överarrangerade och sjungs i ett rafflande tempo av en speedad och skentrevlig kör med en hysterisk körledare.

Men det är kul att se Grynet privat och att få sjunga med Freddy Wadling i "Blott en dag ett ögonblick i sänder" och tänka på sagan om när Lisabeth kommer tillbaka till Junibacken efter att ha tjuvåkt på fyllbulten Anderssons släde och hamnat mitt ute i skogen alldeles ensam en vinterdag.

Jag började alltid gråta när jag läste det stycket för mina barn.....undrar just hur lätt det var att somna med en Helena Bergström-snörvlande mamma.

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards