Alla inlägg under maj 2008

Av Vita Brevis - 24 maj 2008 14:03

  • Koefficient en konstant som multipliceras med ett algebraiskt uttryck, men är oberoende av det uttryckets ingående variabler

  • Huset eller snarare "hemmet" är en konstant som kan multipliceras med ingående minusvariabler som ovilja att tömma luddfilter i tumlaren eller plusvariabler som barnskratt och reciprok altruism.




  • God

    Av Vita Brevis - 23 maj 2008 23:30

    Självgodhet är också en slags godhet

    Av Vita Brevis - 23 maj 2008 23:29

    Failure is just another way of doing things

    Av Vita Brevis - 23 maj 2008 23:20

    Whenever a friend succeeds a little something in me dies

    Gore Vidal 

    Av Vita Brevis - 23 maj 2008 23:04

    Lång erfarenhet har lärt mig att personer som inte tycker om pelargoner präglas av något moraliskt osunt. Förr eller senare kommer du att avslöja dem, du kommer att upptäcka att de super eller stjäl eller talar med skarp röst till katter. Lita aldrig på en man eller kvinna som inte hänger sig åt pelargoner

    Beverly Nichols "Laughter on the stars" 

    Av Vita Brevis - 23 maj 2008 22:15


     

    Av Vita Brevis - 23 maj 2008 21:44

    Biggans andra blogg.

    Ämnet är Pugh-texter. Nu är väl kanske inte "Stockholm Stockholm stad i världen" riktigt mitt förstahandsval - jag väljer "Flickornas Laban" istället.

    Att analysera Flickornas Laban är kanske inte mitt förstahandsval  men det är den Pugh-låt som har betytt mest för mig rent språkligt. Det har blivit ett "säg" - Flickornas Laban - killen som tjejer har som kompis men som de inte blir kära i. Flickornas Laban - inte pojkvänsmaterial.

    "Inte flickvänsmaterial" betyder slampig men "inte pojkvänsmaterial" betyder kompis/brorsa. På samma sätt som impotent hos män betyder att inte fungera fysiskt medan frigid betyder kall. Så min Pugh-analys handlar helt oväntat om skillnader mellan könen.

    Pughs Laban i låten låtsas som att han har en attraktionskraft på det motsatta könet som är högst imaginär.

    En kärleksgud är helig
    så människorna rör inte helgad mark

    Man kan här förstå att Pughs Laban inte vill inse fakta - tjejer som har en Laban kommer absolut inte att se honom som man. Alltså är Laban en sorglig figur i mäns ögon men en bra kille i tjejers ögon.


    Dom kallar mig flickornas Laban
    för bara jag kan förstå där ingen kan
    Dom kallar mig flickornas Laban
    för bara jag kan förstå där ingen kan
    En kärleksgud är helig
    så människorna rör inte helgad mark
    Kvinna är du ensam
    så bara kom om du känner så
    Ja sa, Kvinna är du ensam
    så bara kom låta gyngan gå
    och vill du bara snacka så går det bra
    men då får du skynda på
    Du kan va lång
    Du kan va kort
    Du kan ha håret blekt i rosa eller blått
    Du kan va smal
    Du kan va tjock
    Du kan få vissla på Tjaikowskij eller rock
    Du kan va vit eller gul
    Du kan va brun eller svart
    För mig är alla vackra, säj mej en tjel som är ful
    Dom kallar mig flickorna Laban
    för bara jag kan förstå där ingen kan
    En kärleksgud är helig
    så människorna rör inte helgad mark


    En annan höjdare är Visan om Bo, hör bara samma tema igen:

    Min tjej Louise

    lånar och donar av folk som har fått för mycke

    Min brud Louise, she’s

    Tillämpar jämlikhet utan att få för mycke

    Och hon gillar Bo, Bo, Bo

    som glider mot stupet med flaggan i topp

    Ja, hon diggar Bo, Bo, Bo

    som skänkerna allt från hjärta och kropp

    trummor och bas, harpa och pop


    Presentation

    Fedjit

    Arkiv

    Tidigare år

    Kalender

    Ti On To Fr
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31
    <<< Maj 2008 >>>

    Omröstning

    Vad föredrar du?
     Pest
     Kolera
     Ghost whisper

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Länkar

    RSS

    Fråga mig

    3 besvarade frågor

    Ovido - Quiz & Flashcards