Alla inlägg under oktober 2007

Av Vita Brevis - 19 oktober 2007 22:37

"I've been so far in all directions as you can get

I ain't never had enough of anything yet"


Av Vita Brevis - 19 oktober 2007 22:28

Trouble man  I was so ugly the doctor slapped my momma when i was born

Then he took out his pocket knife and cut off my horns

He said lady if you ain't already picked out a name

Go ahead on and call him trouble man

He's gonna be wild,i'm giving you warning
He's gotta have room,keep an eye on him

I grew up with long and lean and hungry looks

I learned you can't go nowhere when you go by the book

People all around me earthbound,i learned how to fly

Upside,downside,ouside,sailing on by

Out of my reach,out of my hands
Out of control,trouble man



I've been so far in all directions as you can get

I ain't never had enough of anything yet

I had women that tore me apart without any reason

I say baby i don't get mad i just get even

I don't explain if you don't understand
I'm my own man,trouble man

Oj

Av Vita Brevis - 19 oktober 2007 22:11

Det här var det riktiga lågvattenmärket "Duktiga Annika".....som jag minns den så var det en flicka som fick kontakt med småfolk och det var rätt fina bilder. När jag sen köpte den och skulle läsa den för mina barn så blev det tvärstopp efter första försöket. Vilken liten pompös skitunge hon var ändå - Annika!

 

Av Vita Brevis - 19 oktober 2007 22:08

Hattstugan hade jag också bara bra minnen av - hade glömt att det var barnaga där också - jag mindes mest spänningen med branden och honungskakan i slutet. Vitas barn var inte lika förtjusta över de vuxna översittarna.

 


Av Vita Brevis - 19 oktober 2007 22:06

När jag blev mamma så läste jag Beskow för mina barn. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt det. Min jämställda inställning fick sig en törn av Tomtebobarnen och dessutom var min dotter livrädd för Bergatrollet så den sidan fick vi alltid hoppa över. Dessutom var det en hel del barnaga i de flesta böcker - puh!

 

Av Vita Brevis - 19 oktober 2007 22:05

Jag är uppfödd på Elsa Beskow - det är bara att erkänna. Bilderböckerna som är så vackert illustrerade och som jag längtade efter att läsa för mina barn

Här är själva Elsa

 

Av Vita Brevis - 19 oktober 2007 21:38

Stig Dagermanpriset delas ut till den, de eller den organisation som i Stig Dagermans anda verkar för att värna om det fria ordets betydelse och tillgänglighet.

Jag hade ingen aning om att John Hron fick Stig Dagerman-priset postumt 1996 för sitt mod.

Eller att min favoritnobelpristagare Elfride Jelinek fick det 2004 - so much for "obskyr och svårbegriplig". Citat av Jelinek själv: – Med patetiska anklagelser kommer man ingen vart. Det bästa botemedlet är att överdriva verkligheten tills den blir grotesk.


Av Vita Brevis - 19 oktober 2007 21:35

"Som barn är man alltid diktare

sen blir man avvand, i de flesta fall"

Stig Dagerman 

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards