Alla inlägg under oktober 2007

Av Vita Brevis - 20 oktober 2007 14:09

Snö kan vara många saker. Snö är inte Vitas favoritelement men.....

 

Av Vita Brevis - 20 oktober 2007 14:03

Det.....snöar. Inhysingen från södern satt helt förundrad och tittade på lappvantarna som singlade ner på träd och buskar som fortfarande har löven kvar. Och perennerna som inte har gått och lagt sig ännu, sa Vita. Va....hmmm...ja just det? Sa den förbryllade sörlänningen. Det är ju inte konstigt att det snöar i oktober men det har inte varit så vanligt de senaste åren och man kan vara säker på att det inte är sådana mängder så att det stannar kvar. Jag känner hur lite jag vill ut i det här vädret och plantera lökar - det skriker nej i hela kroppen. Jag får ta mig en funderare. Ska jag ut och sätta avtryck i snön?

 

Av Vita Brevis - 20 oktober 2007 09:13

De flesta vet ju att Modesty Blaise inte vet varifrån hon kommer, vilka som är hennes föräldrar eller vad hon hette som liten. Detta på grund av att hon inte har några minnen från sin barndom. Hennes första barndomsminne är från 6-årsålder då hon bodde i ett flyktingläger i Grekland.
Senare vid 12-årsåldern, i ett annat flyktinglägret, träffade hon Professor Lob från Ungern. Modesty och Lob började hjälpa varandra och han började kalla henne för Modesty. Det var ett passande namn tyckte han. Lob undervisade Modesty och så småningom läste de om trollkaren Merlin. Merlins lärare hette Blaise, och Modesty tar då själv sitt efternamn efter honom.

 

Av Vita Brevis - 20 oktober 2007 09:07

Modesty Blaise, seriefigur i brittisk tecknad serie med samma namn, skapad 1962 av Peter O'Donnell (manus) och Jim Holdaway (teckningar). Holdaway dog 1970 och efterträddes av spanjoren Enrique Badia Romero. Andra tecknare på serien har varit Neville Colvin, Jim Burns, Patrick Wright och Dick Giordano.

Modesty Blaise är en före detta brottsling som numera lever på rätt sida lagen. Tillsammans med sin medhjälpare från förr (Willie Garvin), bekämpar hon numera brott som hon antingen snubblar på eller blir tillfrågad av sir Gerald Tarrant, chef för underrättelseväsendet, att försöka lösa.

 

Av Vita Brevis - 20 oktober 2007 09:06

Rip

Av Vita Brevis - 20 oktober 2007 09:05

Av Vita Brevis - 20 oktober 2007 08:50

När jag var liten så ansåg mina föräldrar att serietidningar var sämre än bilderböcker och det ligger väl en rimlighet i det kan jag tycka nu - men då var det mest irriterande. Vi hade en grannfamilj som hade en son som var några år äldre än Vita. Pojken var pedant och hade alla serietidningar i årgångar prydligt samlade i tidskriftssamlare. Ibland fick Vita ta del av skatterna Kalle Anka, Stålmannen och Fantomen. Min favorit var Fantomen och senare X9 med Modesty Blaise, Kerry Drake och Rip Kirby. Jag var med i Fantomen-klubben väldigt länge men slutade läsa Fantomen när de gick över till färg - då tappade jag lusten. Plötsligt gick min hjälte från cool kille till rättrådig småbarnspappa och det var.....obra.

 

Av Vita Brevis - 20 oktober 2007 08:21

Vid den västliga infarten till Boliden fifflade någon med bokstäverna på skylten, för minst 14 år sedan, så att det står Boden istället för Boliden. Ingen har brytt sig om att ändra på det. Egentligen tyder det på en slags insiktsfullhet, för vad skiljer egentligen Boliden från Boden - Indien från Pakistan. Kanske ändå att Bolidare gör rätt i att te sig som Bodensare, för vem bryr sig egentligen - kanske något för världssamfundet att ta till sig!

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards