Alla inlägg under september 2007

Av Vita Brevis - 28 september 2007 16:14

"Sommaren dör - det är därför jag är ledsen ikväll". Kom på den textraden med John Holm (vart tog han vägen förresten) när jag hittade den här bilden:

 

Av Vita Brevis - 28 september 2007 15:39

Av Vita Brevis - 28 september 2007 15:15

Tänk vad livet är vackert, man kan gå in i huvudstaden på ett bibliotek och skaffa sig ett lånekort och låna hem en cd med Robbans stolthet Sahara Hotnights - om jag inte är helt felinformerad så kommer gruppens namn från en trav- eller galopphäst från Australien. Vita kan ha inbillat sig det men.....It´s a bit funny - this feeling inside.

C´mon let´s pretend!!!

Av Vita Brevis - 28 september 2007 14:29

Jag har ju svart på vitt att vrede faktiskt är en dödssynd. Det var en dödssynd långt innan Stefan Einhorn skrev boken om Konsten att vara snäll. De 7 dödssynderna är väl förmodligen tillsammans med de 10 budorden den tidens sätt att skapa etik och moralregler för att saker ska funka människor emellan. Även om vi tar hänsyn till idéhistoria, att människor tänkt olika i olika tider, så är det väl ändå så att varje del av dödssynderna och budorden är tillämpbara?

Det finns en anledning till att de skrivits ned och efterföljts och jag förmodar att vår juridik bygger mycket på de här källorna - även om det är svårt att fälla någon för högmod eller avund. Men många brott begås pga högmod avund girighet osv.

Vrede är den värsta dödssynden, tycker jag. Man kan bli arg, ilsk, Vita kan säga cykeljävel och sparka omkull den....men....man kan använda vrede för att skrämma andra till tystnad. Man kan använda sin vrede i Stockholmstrafiken och riskera hjärtinfarkt hos sig själv eller medtrafikanter. Så - vrede är en otäck liten sak. Avund, högmod, lättja, frosseri, otukt och girighet är så allmänmänskliga och ger ingen stor anledning till diskussion. Vrede är människor i allmänhet mer benägna att vara tillåtande inför - för alla kan ju tappa tålamodet, eller hur?

Men jag tycker ju inte det.

Om man bråkar med en människa och båda är fulla av vrede då är det lika bra att ge upp för det enda man i det läget försöker göra är att få tyst på den andra. Det finns inga bra sätt att rensa luften eller att bråka konstruktivt. Att samtala logiskt om en sak man inte är överens om - det är en helt annan sak och har inget med vrede att göra.

Av Vita Brevis - 28 september 2007 14:21

Jag får ofta små historier från Västerbottens inland skickade till mig via sms och här kommer en rolig liten sak:  Straff tilldömt västerbottniskt  fotbollslag i de lägsta lingonserierna och följande bevingade ord blev fällda: Skjut du Ture som har tajje studentn! Kunskap är makt!

Av Vita Brevis - 28 september 2007 14:20

Förresten Ruth så hittade jag en bok av Stefan Einhorn på det jättefina biblioteket också. Den sjunde dagen - den boken kommer jag att plåga er med den närmaste tiden.

Av Vita Brevis - 28 september 2007 10:16

  • Ibland funderar Vita över det här med dödssynderna. Det finns sju dödssynder som anses leda till andra laster och synder som leder till evig fördömelse, ifall syndaren inte ångrar sig......enligt katolsk tradition. Synderna är förmodligen mycket äldre än så och de var väldigt viktiga för människor på medeltiden.
  • De sju dödssynderna är:
  • Högmod
  • Girighet
  • Vällust (eg. otukt)
  • Avund
  • Frosseri
  • Vrede
  • Lättja (eg. andlig lättja)

  • Jag har ofta tänkt på det här med frosseri, det har varit min favorit-dödssynd. Inte för att jag frossar speciellt mycket men för att jag förstår varför det är en dödssynd. Såg ett program igår som handlade om de köpgalnas riksförbund. Vet inte riktigt huruvida programmet gick ut på att de ville ha en sjukdomsstämpel på folk som handlar omdömeslöst. Man fick följa två kvinnor som berättade om fysiska reaktioner på att inte tillåta sig att shoppa sig lycklig (vilket de ändå aldrig blev). En läkare som uttalade sig sa ungefär att bipolära kan bete sig så i häftiga maniska episoder - shoppa omdömeslöst men att själva beteendet i sig inte är en sjukdom.

    På vår kvarterskrog står det en spelautomat från Svenska spel. Då och då poppar det upp budskap på displayen, frånsett att man måste vara 18 år, som t.ex: "Spela inte bort mer än du har råd att förlora" "Låna aldrig för att spela". Det är lite som texterna på cigarett- och snusförpackningarna.

    Här har vi lite problemet med liberalismen.......släpp fritt, det handlar om vuxna människor, allt kommer att lösa sig på sikt bara vi får bort monopol och regleringar av vuxna människors förehavanden. Så länge människor inte tar ansvar för konsekvenserna av sina handlingar så funkar det inte.

    Jag säger inte att något annat system fungerar bättre - inte alls. Men faktum är att vi kan ju säga hur mycket vi vill att vi i Sverige har levt i en trygghetsbubbla länge under sosse-styre och nu får det vara nog. Hårdare regler för sjuka människor och "vi ska få hjulen att snurra" men........

    Så länge vi ser spelberoende alkoholism, köpgalenskap, nikotinism som sjukdomar som någon annan ska ta ansvaret för att bota istället för att se det som vi gjorde förr - en dödssynd - så kommer det att bli svårt att komma tillrätta med. Dessutom är ju USA ett land som är ännu mindre benägna att ta konsekvenser av sitt handlande.....så inte handlar det om att svenskar varit inlindade i bomull, där håller jag inte alls med alliansen.

    Dödssynderna - som de uppfattades när de respekterades, definierades som ett beteende som eskalerar och som leder till andra synder och i förlängningen evig fördömelse. Det är väl klart att det var enklare med så glasklara regler för mänsklig samvaro och jag kan väl inte säga att jag är rädd för evig fördömelse om jag trycker i mig en hel "sportlunch" själv eller lägger in en prilla.

    Det jag vänder mig emot är att det skapats en hel TV-genre på fenomenet dödssynder. "Jag vet vad du åt"....."Skuldfällan" "Feta engelska barn på amerikanskt militärläger". Vad har man för tittarsiffror? Blir man klokare? Känner man ett hopp? Får man kraft att ta tag i sina egna dödssynder, sin avund- svartsjuka sitt högmod, frosseri osv? Eller.....pekar man finger?

    Sådär långt skulle aldrig jag gå/sjunka så lågt. Kittlar det med människor som saknar det man i min barndom kallade karaktär. Karaktär betyder något helt annat för mig nuförtiden men jag minns att man kallade människor som tog mer än en kaka av samma sort på kafferepet, för karaktärslösa. Ingen mamma ville att deras barn skulle framstå som karaktärslösa, lata frossare och det var vad den föräldragenerationen hade med sig till oss.

    Av Vita Brevis - 26 september 2007 20:15

    Ser att Björn Ranelid ska vara med på Babel om en kvart......ja vad säger man. Undrar om han läser Vitabrevis? Blir det någon alternativ karriär tro?

    Sex eller Babel, ska ta ett snack med mig själv.

    Presentation

    Fedjit

    Arkiv

    Tidigare år

    Kalender

    Ti On To Fr
              1 2
    3 4 5 6 7 8 9
    10 11 12 13 14 15 16
    17 18 19 20 21 22 23
    24 25 26
    27
    28 29 30
    <<< September 2007 >>>

    Omröstning

    Vad föredrar du?
     Pest
     Kolera
     Ghost whisper

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Länkar

    RSS

    Fråga mig

    3 besvarade frågor

    Skapa flashcards