Alla inlägg den 13 november 2007

Av Vita Brevis - 13 november 2007 14:59

Av Vita Brevis - 13 november 2007 14:20

Eftersom UnderCover är Modoit så får jag smisk så fort jag lägger ut nåt Lulehockeyrelaterat. UIK är bra men inte Lulehockey - I got it.

Därför ska jag berätta om min favoritsport nummer 2 (nummer 1 är 5-mil gång). Min andra favoritsport är: kortdistans velodromcykling! Jag är inte intresserad av lagidrott däremot är jag fascinerad av idrotter som egentligen handlar om att ta sig från punkt A till punkt B på krångligast möjliga sätt som att gå, cykla och springa (motorsport orkar jag inte gå in på). För mig är det färdsätt men för andra människor är det idrott. Kortdistans velodromcykling är bland de krångligaste sätten man kan ta sig fram på. Två personer ska cykla två varv på en velodrombana och det första varvet kan gå hur långsamt som helst. Ibland står de t.o.m stilla och ibland tappar de balansen och trillar omkull. När det andra varvet närmar sig så får de eld i rumpan båda två och cyklar som blådårar....jag har aldrig förstått det där. Strategisk cykling - om man som jag ser cykeln som ett fortskaffningsmedel. Hur vet de när de ska börja dra och hur vet de vem som ska börja? 

Av Vita Brevis - 13 november 2007 12:32

Jag lyssnade på PangPrego på P3 igår om en stam/språk i amazonerna Piraha, stammen som talar språket består av ungefär 200 personer. De kan inte rita, har inga ord för färger och de har inga gudar men tycker att de är bättre än alla andra stammar.

En annan speciell sak är att de inte kan räkna - det har inte gått att lära dem att räkna heller. De har ett ord för ett och sen kör det ihop sig - det blir ett eller flera ungefär.

Jag hävdade att jag hade matematisk dyslexi när jag gick i högstadiet men det var det ingen som gick på. Jag fick till slut en lärare som förklarade vad allt gick ut på - "du behöver inte förstå". Matematik är inte filosofi det bara är. Okej tänkte jag varför har ingen förklarat det förut - och sen gick det riktigt bra.

Stammen ville verkligen lära sig att räkna för att de inte skulle bli lurad av andra stammar men efter två år med den missionär som de hade bett dem om hjälp så frågade en - varför håller du på med det här varje vecka? -För att ni bad mig lära er räkna. Jaha, det hade vi glömt, sa stammen.


http://www.nymedicin.com/news/2004/08/25/Stam_utan_namn_for_siffror_kan_inte_rakna.html 


http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/sandningsarkiv.asp?programID=2782 

Av Vita Brevis - 13 november 2007 11:41

Det här tycker jag är en rolig låtsastatuering för gravida. Det är väl konstigt att en kvinnas kropp inte är hennes egen när hon är gravid. Det finns så många människor som tror att det är helt okej att känna på magen på en gravid kvinna utan att fråga. Magen är ju annars kanske inte det första man berör på en ny eller gammal bekantskap sådär utan anledning.

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards