Direktlänk till inlägg 20 november 2007

God morgon

Av Vita Brevis - 20 november 2007 05:13

Det lär väl inte bli några problem med att hinna med 08.08-bussen idag heller. 03.40 efter drygt 3 timmar var det "färdigsovet" tydligen. Tyskungen har blivit en pest att ta sig igenom och nu har jag börjat att irritera mig på ordvändningar och jag börjar t.o.m att hålla med Leif GW i hans kritik. Vad beror det här på? Jag har alltid gillat hennes böcker och tyckt att hon skriver bra och att personerna är intressanta och att privatlivet hos karaktärerna väger upp det grova våldet. Men antingen är det fel på mig -  fel tid i livet för deckare - eller så har jag haft fel i mina tidigare inlägg om hennes kritiker. Problemet här är ju att de män som har gått ut hårdast och kritserat henne är sådana som jag tycker skriver som "Nicke Lilltroll pratar", som Leif GW så älskvärt sa om Camillas böcker. Jag skulle inte vilja vara kritiker för ibland är det bara fel dag, fel tid eller fel humör för en bok eller film eller teateruppsättning. Det man i vanliga fall går igång på kan en begynnande influensa eller ett brutet hjärta få en att se med andra ögon.

När jag har varit på förhandsvisningar på nya filmer har jag nästan alltid tyckt att de varit bra - beror det på att det har varit gratis och att man då är lite mer välvilligt inställd? 

Men tillbaka till Tyskungen: säger verkligen en polis i 30-årsåldern till en kollega i samma ålder på väg ut på ett uppdrag när de reser sig upp för att gå "Sagt och gjort" ?  Det finns en massa andra exempel som jag plötsligt inte kan ha överseende med. Jag ska nog leta upp några gamla rescensioner och se vad andra har tyckt......förutom Leif GW, alltså.

Jag brukar annars inte läsa rescensioner av författare som jag gillar.

Men det här förbryllar mig.....är det för att jag är stressad och sömnlös som jag plötsligt är så jävla kritisk eller?

 
 
Biggan

Biggan

20 november 2007 06:02

Tror nog att en 30-åring kan uttrycka sig så. Det beror ju säkert på hur det varit under hans uppväxt. Hur det "har talats". De andra exemplen nämner du inte så...Men jag kan också reta mig på en underlig översättning t ex och då kan det bli svårt att gå vidare med boken....

http://biggans.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Vita

20 november 2007 06:41

Här snackar vi en Chilensk invandrad tjej-polis som säger så till sin kollega när de reser sig för att gå......jag vet inte om det förklarar situationen bättre. Dåliga översättningar kan jag ha mer fördragsamhet med för då kan man ju läsa det engelska originalet, vilket jag helst gör. Men just nu tycker jag att det finns så många bra skandinavska deckarförfattarinnor så jag tror att det kanske ändå är mitt sinnestillstånd än Camilla Läckbergs litterära kvalitet som det är fel på.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vita Brevis - 13 april 2015 10:52


Man kanske ska vända sig till hundar eller katter?

Av Vita Brevis - 23 september 2014 22:17


Nu är det bevisat!!

Av Vita Brevis - 6 juli 2013 08:58

Jag har bestämt mig för att spira genuan i lovart och sätta en preventer guy på storen...och segla baklänges genom livet lite oftare. Jag har märkt att man kan säga nästan vilka obegripligheter som helst utan att folk synar. Jag har t.ex sagt att...

Av Vita Brevis - 6 februari 2013 20:49

En (jovialisk dansk) ansvarig på Facebook sitter i Uppdrag Granskning och förklarar leende policyn för näthot med att det beror på om hotaren menar det eller inte. I Köttvärlden behöver man inte bevisa uppsåt om man t.ex. kommer med hot om våld eller...

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards