Alla inlägg den 7 december 2007

Av Vita Brevis - 7 december 2007 10:00

"Du vet den där tjejen Anna som jag bjöd hem på lunch......." ni har säkert sett och hört honom - mitt nya "hatobjekt" som gör reklam för Medmera/Visa-kort. "Tjejer gillar ju att man visar en mjuk och empatisk sida"....Ja, vadå till skillnad mot vilka? Alla uppskattar väl empati, eller?

Jag tror inte ett ögonblick på att män är eljest i det avseendet.

Av Vita Brevis - 7 december 2007 09:40

När jag var liten såg jag en film från 1943 som hette Anna Lans, med Viveca Lindfors i huvudrollen, som jag uppfattade som en rörande historia om en olycklig människa som efter en massa motgångar som till slut fick upprättelse i Frälsningsarmén. Jag kommer ihåg att jag grät ungefär lika mycket som när jag hörde "Puff den glade draken" i radion. Jag var nog ett konstigt barn.

När jag såg den igen efter flera år så var pekoral det första ordet jag tänkte på och kunde inte förstå hur jag någon gång hade kunnat röras av den filmen som förresten gjordes inför något slags jubileum.

 

Av Vita Brevis - 7 december 2007 09:33

Ur Wikipedia:

Pekoral (från latinet pecus: boskap, fä) är en text som är allvarligt syftande, men som genom framför allt stilbrott eller att man använder felaktiga ord och uttryck, ofrivilligt får en komisk verkan. Pekoral återfinns ofta inom poesin men även prosa och facklitteratur uppvisar exempel.

Enligt poeten Bertil Pettersson är det utmärkande för en pekoralist att " ... uttrycks- och meddelelsebehovet är långt större än gestaltningsförmågan. Den emotionella och intellektuella kapaciteten räcker inte till för de stora ambitionerna ...".


Här är ett känt exempel på pekoral (ofrivilligt komisk) i prosaform utgiven 1922 av riksdagsmannen CJ Jonsson från en riksdagsmannaresa till Norrland 1921:


Resan anträddes tisdagen den 12 juli kl 10:10 e.m., med av regeringen medgivet och av Kungl. Järnvägsstyrelsen anordnat extratåg, från Stockholm genom Uppland, vars härliga natur och stora samt jämna åkertegar, som desslikes också torde vara väl skötta, vi tillfölje nattens inträde ej fingo skåda.


Av Vita Brevis - 7 december 2007 09:19

Vi löste korsord igår kväll, SvD är populärast just nu:"Godbit från Ofvandahl" och svaret skulle bli "ädelpekoral". Ofvandahls - är inte det ett konditori? Hur hänger det här ihop. (Nätet är fantastiskt). Ofvandahls i Uppsala grundades av pekoralisten och konditorn Erik Ofvandahl 1877.

Ur Wikipedia:

Ofvandahl gjorde sig känd for sin pekoraldiktning, politiska inlägg på vers samt aktiviteter inom liberala studentföreningen Verdandi. Hans dikter finns med många andras representerade i pekoral-antologin Pegas på villovägar

 Här är ett exempel på hans pekoraldiktning:

Kling klingeliklang
Jag vill ta mig en tjang:
En flicka som står där på badhustak!
Som man kan skåda båd fram och bak!


Jag undrar om han själv kallade sig pekoralist eller om det var andra som gjorde det. Undrar också om det finns en marknad nuförtiden för pekoralister - det verkar ju inte speciellt svårt att skriva en pekoral. 

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards