Alla inlägg under november 2007

Av Vita Brevis - 8 november 2007 14:25

Gjorde testet om vilken slags hund man passar med på den här sidanhttp://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45926&a=509489&lid=puff_516337&lpos=extra_0 Och det är ju extra skojsigt eftersom jag är en gammal terrierälskare och fd terrierägare.  Jack Russel terrier Jack russel terriern är en alert och livlig hund. Den kräver uppmärksamhet och har ett stort aktiveringsbehov. Den är lättlärd och lär sig ofta tricks snabbt. Älskar att vara utomhus. Jack Russel terriern är en glad, stolt, lojal och intelligent hund, men den kan också vara mycket envis och lite väl självständig. Jack Russel terriern är mycket hund i liten kropp. Ettrigheten och orädslan gör dem ibland aggressiva mot andra hundar och de drar sig heller inte för att utmana mycket större hundar eftersom de har lite problem med sin egen kroppsuppfattning. Den älskar att arbeta, men det måste vara rolig sysselsättning annars blir det trist och tråkigt något som den kompenserar med att hitta på egna aktiviteter som kanske inte alltid uppskattas av matte och husse.

Av Vita Brevis - 8 november 2007 12:50

Det här tjuvade jag från Peter Englunds blogg - (får man pisk då?)

Jag tyckte bara att det var så fruktansvärt roligt....alltså ur Franz Kafkas dagbok 1914

2 Augusti. Tyskland har förklarat Ryssland krig. - På eftermiddagen simskola.

Det påminner om:

"Världen står i brand - men det kunde varit värre"

ur Fröken Flegmans mustasch

Av Vita Brevis - 8 november 2007 12:19

Den här har nog inget norrländskt namn utan heter bara pippifågel

 

Av Vita Brevis - 8 november 2007 12:17

Kuoksik

Köxiken 

Två olika namn på den norrländska fågeln lavskrikan som ser ut såhär

 

Av Vita Brevis - 8 november 2007 12:10

Jag googlade på rugor+sårskorpa och fick upp ett antal bloggare som hade haft uppe rugor till diskussion före mig. En påstod att det var ett småländskt uttryck och en annan att det var ett lappländskt uttryck - så kan det vara med sårskorpor.

Av Vita Brevis - 8 november 2007 11:38

Jag fick en kommentar av Covermum om det Norrländska sättet att hitta respektive hitta igen saker. Jag håller med men ändå inte. Jag är inte främmande för att säga att jag hittar igen en sak som jag aldrig har tappat bort - om jag är i en ny stad till exempel och letar efter en gata som jag aldrig har varit till förut...om jag sitter där i bilen och plötsligt ser gatunamnet så kan jag skrika "Heureka - jag har hittat igen den". Jag har alltså inget personligt förhållande till gatan ifråga och jag har aldrig tappat bort den förut, jag hittar den för första gången men säger ändå att jag "hittade igen den".


Av Vita Brevis - 8 november 2007 07:02

Jag har en granne som har en autistisk son. Nu när jag har varit vaken tidigt så inser jag att han också har haft en kort natt eller iaf en besvärlig natt. Pojken är i övre tonåren och han kan inte meddela sig med omvärlden, vill inte heller kanske. Han skriker och låter ibland som ett rytminstrument och när jag flyttade in så knackade han i väggen i olika takter. Han bytte var femte minut ungefär. Jag började knacka tillbaka och han slutade direkt och har aldrig gjort det igen. Jag undrar ibland vad det var som hände....var det interaktionen i sig som var så obehaglig för honom så att han slutade knacka rytmer för att jag svarade honom och härmade hans rytmer som ett eko?

Av Vita Brevis - 8 november 2007 06:49

Jag har ju glömt att berätta vilken låt som var den här hyrbilsturens favoritlåt.....den man gasar bäst till och klarar mörkerkörning med saltning och kallt regnslask.

Det var den här låten från plattan "Car wheels on a gravel road"


I think I lost it
Let me know if you come across it
Let me know if I let it fall
Along a back road somewhere
Money can't replace it
No memory can erase it
And I know I'm never gonna find
Another one to compare
Give me some love to fill me up

Give me some time give me some stuff
Give me a sign give me some kind of reason
Are you heavy enough to make me stay
I feel like I might blow away
I thought I was in heaven
But I was only dreamin
I think I lost it
Let me know if you come across it
Let me know if I let it fall
Along a back road somewhere
Money can't replace it
No memory can erase it
And I know I'm never gonna find
Another one to compare

I just wanna live the life I please
I don't want no enemies
I don't want nothin if I have to fake it
Never take nothin don't belong to me

Everything's paid for nothing free
If I give my heart
Will you promise not to break it
I think I lost it
Let me know if you come across it
Let me know if I let it fall
Along a back road somewhere
Money can't replace it
No memory can erase it
And I know I'm never gonna find
Another one to compare
Money can't replace it
No memory can erase it
And I know I'm never gonna find
Another one to compare

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards