Alla inlägg under november 2007

Av Vita Brevis - 13 november 2007 12:32

Jag lyssnade på PangPrego på P3 igår om en stam/språk i amazonerna Piraha, stammen som talar språket består av ungefär 200 personer. De kan inte rita, har inga ord för färger och de har inga gudar men tycker att de är bättre än alla andra stammar.

En annan speciell sak är att de inte kan räkna - det har inte gått att lära dem att räkna heller. De har ett ord för ett och sen kör det ihop sig - det blir ett eller flera ungefär.

Jag hävdade att jag hade matematisk dyslexi när jag gick i högstadiet men det var det ingen som gick på. Jag fick till slut en lärare som förklarade vad allt gick ut på - "du behöver inte förstå". Matematik är inte filosofi det bara är. Okej tänkte jag varför har ingen förklarat det förut - och sen gick det riktigt bra.

Stammen ville verkligen lära sig att räkna för att de inte skulle bli lurad av andra stammar men efter två år med den missionär som de hade bett dem om hjälp så frågade en - varför håller du på med det här varje vecka? -För att ni bad mig lära er räkna. Jaha, det hade vi glömt, sa stammen.


http://www.nymedicin.com/news/2004/08/25/Stam_utan_namn_for_siffror_kan_inte_rakna.html 


http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/sandningsarkiv.asp?programID=2782 

Av Vita Brevis - 13 november 2007 11:41

Det här tycker jag är en rolig låtsastatuering för gravida. Det är väl konstigt att en kvinnas kropp inte är hennes egen när hon är gravid. Det finns så många människor som tror att det är helt okej att känna på magen på en gravid kvinna utan att fråga. Magen är ju annars kanske inte det första man berör på en ny eller gammal bekantskap sådär utan anledning.

Av Vita Brevis - 13 november 2007 10:15

Årets Forward

Marta, Umeå IK
Snabb, teknisk, unik, hittar egna vägar, alltid med fart, världsbäst och fortfarande ung och i utveckling! Grattis Marta och tack Umeå IK för att hon spelar i Sverige!

Av Vita Brevis - 12 november 2007 21:34

Jag har lagt ut Stephen Frys hemsida som länk och det är inte bara för att han är  Mac-användare sen 80-talet precis som jag. Jag har tänkt ofta på hans dokumentär om bipolära som visades för ett tag sen. Den berörde verkligen.

 

Av Vita Brevis - 12 november 2007 21:16


Det är en form av andligt snobberi som får folk att tro att de kan vara lyckliga utan pengar.

Albert Camus 

Av Vita Brevis - 12 november 2007 18:54

Not sensible, but, oh, the joy of it!

Av Vita Brevis - 12 november 2007 18:06

Av Vita Brevis - 12 november 2007 17:43

Enligt en undersökning i någon kvällstidning så var bruk av mysbyxor hemma det osexigaste i världshistorien, typ ett öde värre än att gå ut i Foppa-tofflor.

Jag är en typisk mysbyxe-människa och har aldrig märkt  några tappade sugar.

Jag går också ut offentligt i mina Foppa-tofflor men det kan ju bero på att jag skiter i vad folk tycker eller snarare vad som är modernt att tycka för tillfället

 

Presentation

Fedjit

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Omröstning

Vad föredrar du?
 Pest
 Kolera
 Ghost whisper

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards